Mag ik geld vragen voor foto's die niet van mezelf zijn?

Goeiendag

Zou ik geld mogen vragen voor de toegang van de 25.000 prachtige foto's die ik verzameld heb van het internet? Ik dacht aan de prijs van 0,99 cent. Of € 1. Alles is ook mooi netjes in albums geplaatst.

Bedankt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
tinus1969
9 jaar geleden
Ik neem aan dat je hebt geregeld dat je geld afdraagt aan de rechthebbenden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de copyright blijft van de fotograaf. ook al staan de foto's op internet.
niko
9 jaar geleden
nee,dat is diefstal.
Ritsuka
9 jaar geleden
Je hebt dus een lading foto's gestolen en wilt die doorverkopen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat niko zegt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tinus1969. Neen. Dat is onmogelijk voor 25.000 foto's.
@Niels1411: En als je niet weet wie die fotograaf is?
@Niko: Foto's downloaden op je computer is geen diefstal.
@Ritsuka: Stop met dat belachelijk gedrag. Ik heb niets gestolen!
@Janini: Wat ik net gezegd heb tegen Ritsuka. De foto's komen van Tumblr bv. een foto van een mooie zon of blauwbessen. Maar er zijn een heleboel. Eigenlijk betaal je niet voor de foto's. Wél voor de toegang.
Ritsuka
9 jaar geleden
je hebt foto's gedownload, die van iemand anders zijn, waar auteursrecht op rust. En nu wil je er geld voor vragen, terwijl de persoon waar de afbeelding oorspronkelijk van is, er niks van te zien krijgt. dat is gewoon diefstal.
lees je eens in over auteursrecht
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Ritsuka
Dat op het auteursrecht de term "diefstal" niet van toepassing is, dat is al in veel duscussies het onderwerp van gesprek geweest. (Je neemt niets weg zoals bij diefstal, maar je pleegt onrechtmatig gebruik)
Qua term heb je dus ongelijk, qua moreel ben ik het zeker wél met je eens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ckca17, er zijn verschillende rechtszaken geweest waarin het onrechtvaardig verkrijgen bestanden met auteursrechten als stelen is gelabeld. Maar daarnaast mag jij niet verdienen aan bestanden waar auteursrechten op staan, of dat is door ze te laten betalen voor toegang, reclame of wat dan ook.
niko
9 jaar geleden
@Niko: Foto’s downloaden op je computer is geen diefstal.
geld ervoor vragen wel.en dat weet je best.

Het beste antwoord

Het auteursrecht lig in principe bij de makers van de foto's. Dat jij die foto's op het internet eenvoudig kan kopieren en in albums plaatst maakt a) niet dat mág en b) al helemáál niet dat jij nu het auteursrecht bezit.

Wat je moet doen is met de makers van de foto's of die genen waar zij het auteursrecht aan hebben verkocht in onderhandeling gaan. Kom je met hen in overeenstemming en krijg je toestemming, pas dán mag jij (ook) geld vragen voor die foto's.

Zonder die toestemming mag je ze nog niet eens gratis weggeven, laat staan er geld voor vragen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor de volledigheid: dat jij niet weet wie de eigenaar van de foto's is maakt het niet plotseling legaal om ze door te verkopen. Het is juridisch aan jou om de eigenaar op te sporen, niet andersom.

Het facilliteren van "toegang tot" wordt, kort door de bocht, ook als het "aanbieden van" gezien. Een voorbeeld van zo'n link-database is een site als The Piratebay. Die is ook verboden.

Andere antwoorden (1)

nee, die mag je idd niet doorverkopen. waarom zou je dat willen.
je vindt ze zelf mooi, je hebt ze geordend, als een soort hobby. gebruik ze als inspiratiebron. leuk.