zijn er rondleidingen in een windmolen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je oude windmolens bedoeld, dan moet je naar Kinderdijk gaan, daar is die mogelijkheid aanwezig.
https://www.kinderdijk.nl/

Antwoorden (2)

Als je een moderne windmolen bedoeld, daar zijn geen echte rondleidingen voor.
De binnenkant van een windmolen lijkt op een transformator huisje.
Bovenin een windmolen mag je niet komen, omdat dat een machine kamer is, met bewegende delen, en bovendien is het er heel krap.

Er zijn wel 2 andere mogelijkheden.
- Eneco heeft bij een windpark bij Etten-Leur een windlab ingericht, dat is bedoeld voor basisschool kinderen, groep 7 en 8. Waar ze wat kunnen leren over windenergie.

Toegevoegd na 18 minuten:
- De andere mogelijkheid is een windmolen in Duitsland, net over de grens bij Kerkrade, bij het dorpje Vetschau. Deze heeft binnenin een wenteltrap, die leidt tot net onder de gondel. In een soort bordes met ruiten, kun je de wieken van dichtbij zien.
Een enthousiaste Duitser geeft uitleg.
Deze windmolen en de wenteltrap is 63 m hoog
Je kunt hiervoor gratis intekenen, op de tijden die de rondleider aanbiedt.
Groepsgrootte max ca 8 personen
Maar volgens de link zijn er nu geen rondleidings dagen gepland.
De derde link geeft een verhaal hoe een rondleiding verloopt.

Er is nog een derde mogelijkheid, op 14 en 15 juni is de internationale winddag
Sommige windmolen cooperaties en enkele andere eigenaren stellen hun windmolens open (alleen de onderkant)
En ze geven uitleg
Via deze link kun je kijken waar dit is (als het weer werkt)
http://nwea.nl/openwinddag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Wat is de tweede mogelijkheid?
Antoni
10 jaar geleden
Dank voor de aanvulling, ook namens de vraagsteller...
En als je de" ouderwetse" windmolen bedoelt, ja die zijn er. Je hebt de nationale molendag, maar als je contact zoekt met een molenaar wilt die vast wel een rondleiding verzorgen
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Nationale Molendag wordt in 2014 op zaterdag 10 en/of zondag 11 mei gehouden. In dit weekend draaien bijna alle molens van Nederland en zijn ruim 950 molens open voor bezoek. Het thema voor dit jaar is 'Ontdek je molen' waarbij activiteiten voor kinderen centraal staan. Molens kunnen heel veel zoals meel malen, water pompen, olie persen of hout zagen. Het volledige programma staat op deze website http://www.molens.nl/site/nationale-molendag/content.php?cid=317&sub=310 vanaf 1 april.