Kan je echt met een knip van iemands vingers in hypnose raken?

Of zijn al die hypnoseshows gewoon nep?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het is nep, in die zin dat het erg onwaarschijnlijk is dat er op een podium een dergelijke trance kan worden bewerkstelligd.

Er zijn verscheidene redenen aan te geven waarom mensen toch meewerken aan hypnoseshows. Goeddeels is dit gedrag te wijten aan sociale druk; de deelnemer wil de 'hypnotiseur' niet voor gek zetten en werkt mee en basale suggestieve technieken.
Daarbij worden er vaak handelingen verricht door de deelnemers die veel indruk maken, maar eigenlijk weinig voorstellen, zoals het eten van een citroen, het stijf als een plank tussen stoelleuningen balanceren, et cetera.
Tevens is er regelmatig geconstateerd dat sommige deelnemers wel érg vaak opduiken in bepaalde shows en derhalve waarschijnlijk 'in het complot' zitten.

Onder andere André Muller Weitzenhoffer en Theodore Xenophon Barber hebben erg veel onderzoek gedaan naar 'podiumhypnose'.

Er ligt nog steeds een bedrag van $ 25,000 te wachten voor degene die podium hypnose kan bewijzen. Deze is vrijgegeven door Kreskin, een beroemde Amerikaanse 'mentalist' die jarenlang als hypnotiseur heeft opgetreden en begon te twijfelen aan de aard van de zogenaamde hypnotische trance die zijn deelnemers ondergingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, die shows zijn niet altijd nep´.

Bij alle gewone vormen van hypnose is het absoluut noodzakelijk dat een persoon meewerkt, anders is hypnose niet mogelijk. Als men bewust zijn aandacht op iets anders richt en niet luistert naar hetgeen de hypnotiseur zegt, dan is hypnose niet mogelijk.
Onder hypnose kan men de persoon tegen zijn wil dingen laten doen.

Er kan niemand u ertoe krijgen dingen te doen, die u in uw dagelijkse leven,
ook niet zou willen doen. Dingen die men normaal wel zou doen, ook al zou het misschien alleen tegen betaling zijn, zal, men ook onder hypnose doen.

Zou men dus een beroepsmoordenaar onder hypnose opdracht geven iemand te doden,
dan zal hij dat ook doen, omdat hij er normaal ook niet voor zou terugdeinzen. Maar wanneer men dit zou proberen met iemand die uit morele overwegingen niet zomaar een, ander wil doden, dan zal die persoon het onder hypnose ook niet doen. In een dergelijk geval zal de gehypnotiseerde meestal spontaan uit de hypnose ontwaken.