Hoe kom ik erachter of ik recht heb op pensioen uit mijn tijd als actrice?

In april wordt ik 65 jaar, ik ben ongeveer twee jaar in dienst geweest bij verschillende theatergroepen in de jaren tachtig (Bewth, Griftheater en Proloog) en heb van 2001-2013 in de zorg gewerkt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
in april ga je nog niet met pensioen dat wordt iets latwer dag 2 maanden.

Het beste antwoord

Hoe kom ik erachter waar ik pensioen heb opgebouwd?

Wij hebben er hard voor gevochten maar eindelijk is het er een landelijke registratie van alle opgebouwde pensioenen van iedere individuele Nederlander. www.mijnpensioenoverzicht.nl

Tot nu toe ging het zo:
Het pensioenfonds of de verzekeringsmaatschappij waar je pensioen opgebouwd hebt kan van naam veranderd zijn. Dan is het lastig je pensioen te achterhalen. Mogelijk kan de Nederlandse Bank of de Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen (VB) je vroegere werkgever in verband brengen met het juiste pensioenuitvoerder. De VB heeft zelfs een speciaal telefoonnummer voor Vergeten Pensioenen: (070) 311 73 73. De helpdesk Vergeten Pensioenen is iedere ochtend tussen 8.30 en 12.30 uur bereikbaar. Ook kun je kijken op www.duidelijkpensioen.nl voor meer informatie over het achterhalen van vergeten pensioen.

Het blijft raar, dat je zelf achter je opgebouwde pensioen aan moet.

Toegevoegd na 3 minuten:
mijnpensioenoverzicht.nl
Op mijnpensioenoverzicht.nl ziet u, naast uw AOW, hoeveel pensioen u hebt opgebouwd en bij welke pensioenuitvoerder (pensioenfonds of -verzekeraar). Ook ziet u wat uw nabestaanden krijgen als u overlijdt. AOW en pensioen dat u al ontvangt, wordt niet getoond. Wat u op deze website niet vindt, is wat u zelf voor uw oude dag hebt geregeld.

Mijnpensioenoverzicht.nl wordt verzorgd door de Stichting Pensioenregister. De Stichting Pensioenregister is opgericht door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en alle Nederlandse pensioenuitvoerders.

Verhoging AOW-leeftijd
De AOW-leeftijd gaat in stapjes omhoog naar 66 jaar in 2019 en 67 jaar in 2023. Vanaf 2024 wordt de AOW-leeftijd gekoppeld aan de levensverwachting.

Voor meer informatie over de verhoging van de AOW-leeftijd kijkt u op www.svb.nl. Voor informatie over uw pensioenaanspraken kunt u contact opnemen met uw pensioenuitvoerder.

Hoe komt u bij uw pensioengegevens?
U krijgt toegang tot uw gegevens met uw DigiD.

Log in met DigiD
DigiD
DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem waarmee de overheid op internet uw identiteit kan verifiëren. U kunt zelf uw DigiD aanvragen op www.digid.nl. Met uw DigiD kunt u bij steeds meer overheidsinstellingen terecht.

Bij Mijnpensioenoverzicht.nl kunt u inloggen met uw DigiD. Voortaan kunt u met DigiD naar steeds meer overheidsinstellingen op internet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt informatie over jouw dossier aanvragen, als je pensioenpremie betaald hebt, bij het Pensioenfonds Zorg en Welzijn. In 2012 is het fonds Pensioenen Cultuur aan Pensioenfonds Zorg en Welzijn overgedragen. Het Pensioenfonds Cultuur is per 1 januari 2008 ontstaan uit een juridische fusie tussen Stichting Pensioenfonds voor de Dans, Stichting Pensioenfonds voor het Nederlandse Theater, Stichting Pensioenfonds voor Kunst en Cultuur en Stichting Vroegpensioenfonds voor Kunst en Cultuur. Als (een van) jouw werkgevers bij een van deze fondsen aangesloten was en jij premie hebt afgedragen, dan moet er nog een rekening op jouw naam staan.
Kijk eens op: https://www.pfzw.nl/Paginas/default.aspx