Wat maakt dat je een stem 'mooi' vindt?

En wat is de bedoeling van het kippenvel dat ik ervan krijg?
http://www.youtube.com/watch?v=zQt0cA7w3IE

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Mensen houden van zuivere stemmen. Als de geluidsgolven die iemand maakt regelmatig zijn vinden we dat fijn > er bestaat een ingreep op je stembanden waarbij men een buisje tussen je stembanden plaatst waardoor je stem zuiverder word.

De kippenvel factor kan overigens ook heel goed komen door het lied. Hij had met deze stem ook een ski-hut kunnen zingen; dat was een stuk minder bewegend geweest.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat je kippenvel krijgt komt volgens mij doordat je emotie altijd moet uiten. Dit is een theorie die ik afleid aan een experiment waarbij mensen gruwelijke beelden te zien kregen. De ene helft moest een potlood in hun mond houden, de andere helft kon hun walging direct uiten (grimassen maken, tong uitsteken, handen over gezicht halen).
De mensen die het potlood in hun mond moesten houden waren meer argressief, en schrikachtig.
Als een nummer je emotioneerd dan uit je dat volgens mij door te bibberen en alle (nano) haren op je lijf overeind te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het "mooie" zit in de beleving van "hearing sensation", dus welk gevoel luisteren oproept vanuit de sensatie van horen. Ook het kippenvel is het gevolg van het ervaren van die sensatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het timbre en de uitstraling en de bezieling van de zanger of zangeres.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de klankkleur
de snel- of juist traagheid waarmee gesproken wordt
articulatie en timbre
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoort de liefde, waarheid en de passie van de zanger...

De vorm van de golf laat de passie zien en het ritme laat de waarheid zien... Resoneert de zang in jou, dan zal jij dezelfde waarheid en passie voelen en dat zijn de rillingen en kippenvel... Maar je decodeert alleen de passie en kippenvel van de zanger uit de stem en daarom voel je dat zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er wel aan wat jij zelf "mooi" vindt. Het hangt ook af van smaak. Maar over het algemeen vind je een stem mooi als die je raakt, je er wat bij voelt, de boodschap van het nummer goed wordt overgebracht (dus iemand weet waarover hij/zij zingt.