hoe word je hulppiet?

Ik zou dit jaar echt heel erg graag een keer piet spelen, gewoon in de stad of bij mensen thuis ofzo. Weet iemand (die hier ervaring mee heeft) hoe je je kunt aanmelden of iets. en of je auditie moet doen of acteur moet zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Voor bij de gemeente hulppiet te mogen zijn, moet je je aanmelden. Vaak is dat 1 persoon die dat regelt, informatie daarover kun je krijgen bij de winkeliersvereniging.
Hulppiet bij mensen thuis moet je zelf, eventueel met de hulpsint regelen, dit kun je doen door een pak te kopen en jezelf te schminken. Zet een advertentie in de krant, dat jullie op huisbezoek komen, voor bijv een half uur, met de prijs erbij.
Ook zijn er winkels die graag hun eigen hulppiet hebben, dan moet je jezelf aanmelden bij de winkel, gewoon een leuk briefje schrijven met hetgene jij kunt doen. Je hoeft geen pietendiploma te hebben, of ander diploma. Ook een acteur hoef je niet te zijn. Je moet wel met kinderen om kunnen gaan, een flinke dosis humor hebben en (eventueel) een paar simpele kunstjes of trucjes uit kunnen voeren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Auditie doen bij de binnenkomst van Sinterklaas is niet nodig, ook niet voor de thuispiet en meestal ook niet voor de winkelier. Mijn kinderen zijn jaarlijks de trouwe hulpen van de Sint en in mijn jonge jaren heb ik het zelf ook meerdere keren met veel plezier gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuke wens!:-)
-Je kunt eens gaan vragen bij scholen , kinderdagverblijven en sportverenigingen of je Piet mag zijn. Vertel ook dat je veel ervaring hebt met kinderen. Als je dat niet hebt probeer nog even ervaring op te doen voor 5 december.
-Een briefje ophangen in de supermarkt
-Jezelf aanbieden op Marktplaats
-In de wijk waar je woont briefjes of vrolijke flyers door de brievenbussen gooien waarin je jezelf aanbiedt als Piet , die de kadootjes komt brengen op pakjesavond. Als soort bezorgservice.
-Leuk is ook als je een vriend of vriendin hebt die ook Piet wil zijn, want samen ziet er toch gezelliger en vrolijker uit dan slechts één Piet.
-Informeer eens bij de winkeliersvereniging die de intocht regelt van sinterklaas .
-Wie weet kun je wel eenwielfietsen, jongleren , accordeon spelen of salto's maken. Dan ben je aanwinst voor de stoomboot en intocht parade.
-Zet je aanbod op Facebook en doe er een leuke foto bij van jezelf. Vraag vrienden om je verzoek te delen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicjht via de Sinterklaascentrale.
Er zijn er meerdere door het hele land.
Wellicht een bij jou in de buurt?

Succes met uw zoektocht.

Toegevoegd na 6 minuten:
En je goed veriepen in het verhaal achter "Sinterklaas" en alle Sinterklaasjournaals in de gaten houden, want je moet kunnen anticiperen op wat kinderen je vragen na aanleiding van wat ze op de tv gezien hebben. Mijn tip, bel de sinterklaascentrale, zij hebben de ervaringen en zij kunnen jouw vraag het beste beantwoorden.
Zelf ben ik ook zwarte piet geweest, alleen was ik een muziekpiet die in een zwarte pieten band speelde. Dus echt met kinderen in contact kwam ik niet.