Wat is een goed keyboard voor mij? Zoek ook nog tips voor een versterker!

Hallo,

Kijk ik zal het even uitleggen. Ik speel al een hele tijd gitaar en ik zing zelf ook. Maar een tijdje geleden dacht ik van ik heb zo’n opneem progamma dat je dingen kan samenvoegen dus doen dacht ik als ik nou nog een instrument leer bespelen dan kan ik mijn zelfgemaakte muziek wat mooier maken. Dus ik had nog een keyboard in de kast liggen. Ooit voor sinterklaas gekregen ofzo.

Ik kan nu de noten lezen en aardig wat spelen zoals adele someone like you enzo.

Dus waar ben ik nou precies naar opzoek:

Een goed klikend keyboard met veel toesten (dat ik zoveel mogelijk tonen kan spelen.) Ik heb er nou maar 29.
Een keyboard waar een versterer aankan worden gesloten (omdat ik in de toekomst nog wel een keer wil optreden want dit doe ik ook met mn gitaar).

Ik hoop dat jullie goede adviezen hebben en misschien zelf ook wat evaring met bepaalde merken of bepaalde keyboards.

Als jullie nog tips hebben over een versterker welke bijvoorbeeld een mooi geluid produceert etc. dan hoor ik deze ook graag!

Ik hoop zo dat jullie tips hebben….

Alvast heel erg bedankt en met vriendelijke groet,

Beethoven

Ohja mijn budget ligt zo rond de 400 euro. Natuurlijk wil ik niet zeggen dat als een keyboard rond de 600 euro ligt dat ik het niet wil overwegen maar 1000 gaat me echt wat te ver.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar ik zeker op zou letten is dat je een aanslag gevoelige keyboard koopt.
Deze reageren op hoe hard je de toetsen aanslaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke nog meer tips?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee helaas.
Maar ik verwacht dat die nog wel komen voor je van anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat hoop/denk ik ook!

Antwoorden (2)

Ik heb zelf de Axiom Pro 61 gekocht. Maak ook alle soorten muziek. Maar dit is wel een midi. dus je sluit hem aan op de computer en kiest daar je instrument ( zo kun je van klassieke concert piano's tot Ragtime honkey tonk piano's spelen. Er zijn erg goede programma's op de markt... of de download markt ;) toetsaanslagen zijn supergoed. Kan je allemaal ook instellen. kijk maar even op Youtube, Axiom pro 61 ( 61) is het aantal toetsen, dus het formaat maakt voor de resensies niet uit. Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt. Ga hem zeker even op you tube opzoeken.
Er zijn nogal wat factoren die een rol spelen.

Aansluiten op een versterker kan eigenlijk met alle keyboards wel. Via de line out kun je 'm bijvoorbeeld ook aansluiten op de line-in van je PC zodat je je spel kunt opnemen op de PC. Als 't keyboard niet uit een museum komt zal 't beestje ook MIDI hebben. Als je PC een MIDI-interface heeft kun je het keyboard er langs die weg op aansluiten en kun je 't keyboard gebruiken om de toetsaanslagen van je spel op te nemen (dus niet de audio). Dit houdt dan in dat je bijvoorbeeld je fouten weg kan poetsen, of in een keer de boel kunt transponeren. Ook kun je via MIDI je keyboard gebruiken om software-instrumenten aan te sturen - feitelijk nieuwe klankbronnen binnen je PC, maar om dit allemaal aan de praat te krijgen is nu wat verstrekkend voor een beginner.

Moet het een echt traditioneel keyboard zijn? Dus: moeten er styles in zitten (m.a.w.: ritme en begeleiding voor je linkerhand, melodie met je rechterhand), of hoeven er alleen maar klanken in te zitten (zoals piano, strijkers, blazers etc.)? In het laatste geval zou je in bijvoorbeeld een band dus zelf maar 1 partij spelen. Ook zou je in 't laatste geval klank voor klank kunnen opnemen op een recorder (zoals een PC) om zo stukje bij beetje een compleet arrangement te maken. Niet echt iets voor beginners, maat 't is maar om aan te tonen dat het kan.

Als het niet een keyboard met styles hoeft te zijn is er nog een factor: moet het er echt uit zien als een klavier? Een optie is een masterkeyboard en module, met een MIDI-kabel ertussen. Dit houdt in dat je met een willekeurig MIDI-keyboard (wellicht heeft dat ouwe ding van jou MIDI, in dat geval zou je dus al voorzien zijn!) een willekeurige klankmodule kunt aansturen. Modules zijn doorgaans goedkoper dan hun klavierequivalenten. In studio's tref je meestal maar 1 of 2 echte klavieren, en voor de rest een muur aan modules, allemaal bediend door die klavieren.

Goed, opties nu. Aangezien je een beginner bent zul je waarschijnlijk geen hoge eisen hebben, anders dan de betaalbaarheid, eenvoud, en variatie aan klanken. Toch? Ik zag net een Roland E-56 op marktplaats voor 109 euro. Ding is oud, dat zeg ik er wel bij, midden jaren '90, met klanktechnologie uit de beginjaren '90. Da's een eenvoudig allround keyboard, doch niet de kleinste van de serie.

Goed, 2500 letters is niet al te veel, dus denk eerst maar 'ns na over de andere factoren. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord. Ik moest het wel een paar keer doorlezen om te begrijpen wat je nou bedoelde maar nu snap ik het!!! Nogmaals heel erg beankt en nog even over de Roland ik vind het een mooi keyboard alleen is het voor mij wat te verweg. Woon onderin gelderland. Is dus zo ongeveer 150 km van mij vandaan en dat dan heen en terug.... Dat is me net wat te ver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn meer denkbare opties, maar dan is het wel van belang om te weten of 't een compleet klavier moet zijn en een ding met ritmes. Als dat niet belangrijk is zijn er namelijk !veel! meer interessantere en kwalitatief betere/modernere opties. Probeer ook andere types Roland van de E-serie op Marktplaats. Hoe hoger het nummer, hoe meer het kan. De klanken zijn op zich wel steeds vergelijkbaar - een Sound Canvas. Uit m'n hoofd, had je vroeger de E10, E15, E16, E20, E35, E36, E56, E70, E86.. vast nog wel types die ik vergeten ben. De E10 en E20 waren dacht ik gebaseerd op de MT32 (vergeet dat detail maar, 't is de voorganger van de Sound Canvas, technologie van eind jaren 80). Die E-modellen verkochten destijds als een tiet (ben opgegroeid in een muziekwinkel), ik weet niet waar je woont, maar ik gok haast dat er binnen 50km eentje te koop is.. Uiteraard zijn er ook andere keyboardmerken. Yamaha, Technics, Solton, General Music, Casio, Orla. Het fenomeen 'keyboard' raakt wat uit de mode. Technics (Panasonic), ooit een van de groten (samen met Roland en General Music) is er al jaren niet meer, General Music is er ook mee gestopt. Op de tweedehands markt zul je dus vooral oudere modellen vinden. Yamaha maakt nog wel nieuwe modellen met hun Tyros-serie.. maar goed, overal hangt een prijskaartje aan, en voor 400..600 ga je niet veel moderns vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt! Nee het hoeft idd niet echt een compleet klavier te zijn. Nog even een vraagje aan jou is dit ook een mooi keyboard (nouja voor mij dan): http://muziek.marktplaats.nl/keyboards/566587940-keyboard-yamaha-portatone-psr-e203-ypt-200.html Nogmaals heel erg bedankt! Ben echt blij met jou informatie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets als een mening vragen aan mij is altijd riskant, aangezien ik studioapparatuur en professionele productiemethoden gewend ben. Keyboards maken op mij geen echte indruk, geen enkel merk doet dat. Als *jij* een bepaald model mooi vindt klinken: go for it, en laat je niet tegenhouden. De crux zit hier: weet jij wat mooi is? In het land der blinden is Eenoog immers koning. Daarom is er de volgende alinea: Als je een keyboard wilt horen: zo ongeveer elke loslopende gek neemt tegenwoordig z'n instrumenten op en zet ze op YouTube. Tik een typenummer in, en de kans is groot dat er een demonstratievideo is te vinden. Zoek zo veel mogelijk keyboards op YouTube, besteed hier rustig een hele zondag aan. Sommige video's zijn complete reviews - meeste in 't Engels. Oh ja. Het andere alternatief. Als je geen ritmes nodig hebt en feitelijk alleen maar een bak geluiden zoekt: een wat oudere synthesizer kost ook niet veel meer vandaag de dag. Dan heb je dus weer de keuze uit een keyboardmodel en een module. Als je nou toch op marktplaats rondsnuffelt, tik 'ns de volgende termen in: JV1080, JV2080, JV1010, XV2020, XV3080 (allen Roland). Die dingen kosten zowat geen drol meer. En dat komt omdat die in principe studioapparatuur is/was, en heel veel studio's tegenwoordig 'in the box' gaan, waarbij ze hun klanken uit hun PC halen. Al die hardware zetten ze dan voor een appel en een ei op Marktplaats. Het is gedateerde technologie, maar al *veeeeeeel* meer dan jij je nu nog voor kunt stellen. Enige nadeel is dat die modules dus een apart keyboard nodig hebben, en een MIDI-kabel. Ook hebben ze wat meer aandacht nodig qua bediening. Ze waren gemaakt voor professionals, niet voor beginners. Hetgeen niet betekent dat ze vol zitten met hiërogliefen, maar het loont om iets meer van de terminologie te weten - is prima vindbaar op internet hoor. De kwaliteit en mogelijkheden zijn over het algemeen meer dan uitstekend. Nogmaals de waarschuwing: er zitten géén ritmes in. Zie 't als een echte piano, maar dan eentje die kan klinken als een trompet en/of iets anders. Bespelen zoals je een piano bespeelt kan prima, maar meer dan dat zit er niet in. Even 'Yesterday' spelen voor je familie zal beperkt zijn tot één klank tegelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tip, om achter de merken+types van geschikte modellen te komen: http://www.vintagesynth.com/
-> Synthfinder Tik daar aan (vlnr lezen, vbnb aantikken):
xxx -x--- -x- xx-- xxx-- x--
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hm.. de streepjes gaan een beetje aan puin in deze interface. xxx .x... .x. xx.. xxx.. x..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt heel erg bedankt! Ik snap nu toch echt het verschil. Ik ga maar is even het internet afzoeken en kijken wat ik mooi vind (en wat in mijn budget ligt). Nogmaals heel erg bedankt!