Wat is een goed keyboard voor mij? Zoek ook nog tips voor een versterker!

Hallo,

Kijk ik zal het even uitleggen. Ik speel al een hele tijd gitaar en ik zing zelf ook. Maar een tijdje geleden dacht ik van ik heb zo’n opneem progamma dat je dingen kan samenvoegen dus doen dacht ik als ik nou nog een instrument leer bespelen dan kan ik mijn zelfgemaakte muziek wat mooier maken. Dus ik had nog een keyboard in de kast liggen. Ooit voor sinterklaas gekregen ofzo.

Ik kan nu de noten lezen en aardig wat spelen zoals adele someone like you enzo.

Dus waar ben ik nou precies naar opzoek:

Een goed klikend keyboard met veel toesten (dat ik zoveel mogelijk tonen kan spelen.) Ik heb er nou maar 29.
Een keyboard waar een versterer aankan worden gesloten (omdat ik in de toekomst nog wel een keer wil optreden want dit doe ik ook met mn gitaar).

Ik hoop dat jullie goede adviezen hebben en misschien zelf ook wat evaring met bepaalde merken of bepaalde keyboards.

Als jullie nog tips hebben over een versterker welke bijvoorbeeld een mooi geluid produceert etc. dan hoor ik deze ook graag!

Ik hoop zo dat jullie tips hebben….

Alvast heel erg bedankt en met vriendelijke groet,

Beethoven

Ohja mijn budget ligt zo rond de 400 euro. Natuurlijk wil ik niet zeggen dat als een keyboard rond de 600 euro ligt dat ik het niet wil overwegen maar 1000 gaat me echt wat te ver.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb zelf de Axiom Pro 61 gekocht. Maak ook alle soorten muziek. Maar dit is wel een midi. dus je sluit hem aan op de computer en kiest daar je instrument ( zo kun je van klassieke concert piano's tot Ragtime honkey tonk piano's spelen. Er zijn erg goede programma's op de markt... of de download markt ;) toetsaanslagen zijn supergoed. Kan je allemaal ook instellen. kijk maar even op Youtube, Axiom pro 61 ( 61) is het aantal toetsen, dus het formaat maakt voor de resensies niet uit. Succes.

Er zijn nogal wat factoren die een rol spelen. Aansluiten op een versterker kan eigenlijk met alle keyboards wel. Via de line out kun je 'm bijvoorbeeld ook aansluiten op de line-in van je PC zodat je je spel kunt opnemen op de PC. Als 't keyboard niet uit een museum komt zal 't beestje ook MIDI hebben. Als je PC een MIDI-interface heeft kun je het keyboard er langs die weg op aansluiten en kun je 't keyboard gebruiken om de toetsaanslagen van je spel op te nemen (dus niet de audio). Dit houdt dan in dat je bijvoorbeeld je fouten weg kan poetsen, of in een keer de boel kunt transponeren. Ook kun je via MIDI je keyboard gebruiken om software-instrumenten aan te sturen - feitelijk nieuwe klankbronnen binnen je PC, maar om dit allemaal aan de praat te krijgen is nu wat verstrekkend voor een beginner. Moet het een echt traditioneel keyboard zijn? Dus: moeten er styles in zitten (m.a.w.: ritme en begeleiding voor je linkerhand, melodie met je rechterhand), of hoeven er alleen maar klanken in te zitten (zoals piano, strijkers, blazers etc.)? In het laatste geval zou je in bijvoorbeeld een band dus zelf maar 1 partij spelen. Ook zou je in 't laatste geval klank voor klank kunnen opnemen op een recorder (zoals een PC) om zo stukje bij beetje een compleet arrangement te maken. Niet echt iets voor beginners, maat 't is maar om aan te tonen dat het kan. Als het niet een keyboard met styles hoeft te zijn is er nog een factor: moet het er echt uit zien als een klavier? Een optie is een masterkeyboard en module, met een MIDI-kabel ertussen. Dit houdt in dat je met een willekeurig MIDI-keyboard (wellicht heeft dat ouwe ding van jou MIDI, in dat geval zou je dus al voorzien zijn!) een willekeurige klankmodule kunt aansturen. Modules zijn doorgaans goedkoper dan hun klavierequivalenten. In studio's tref je meestal maar 1 of 2 echte klavieren, en voor de rest een muur aan modules, allemaal bediend door die klavieren. Goed, opties nu. Aangezien je een beginner bent zul je waarschijnlijk geen hoge eisen hebben, anders dan de betaalbaarheid, eenvoud, en variatie aan klanken. Toch? Ik zag net een Roland E-56 op marktplaats voor 109 euro. Ding is oud, dat zeg ik er wel bij, midden jaren '90, met klanktechnologie uit de beginjaren '90. Da's een eenvoudig allround keyboard, doch niet de kleinste van de serie. Goed, 2500 letters is niet al te veel, dus denk eerst maar 'ns na over de andere factoren. :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100