Dit is niet aan aantal verkochte exemplaren gekoppeld, maar aan succesverkoop. Een boek dat een bepaalde periode heel goed verkocht wordt, is een bestseller. In tegenstelling tot 'literaratuur' hoeft het geen blijvend succes te hebben.

Een succesboek of bestseller (letterlijk uit het Engels: goed verkocht) is een aanduiding voor een boek dat binnen een bepaalde periode uitzonderlijk goed verkoopt.

Het begrip is relatief. Een succesboek uit de Harry Potterreeks overtreft in aantal een succesboek als Komrijs Nederlandse Poëzie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat kun je niet zeggen, want een bestseller is iets anders in Amerika of in Liechtenstein... En het is subjectief, iets kan in Brabant een bestseller zijn als een boek over de Peel gaat, maar in Groningen loop het voor geen meter... En dan nog kan een plaatselijk boek in een boekhandel keihard gaan en dan in een andere weer niet lopen...

Er zijn geen harde definities van te geven... Je kunt niet zeggen dat als een boek 10000 exemplaren verkocht heeft een bestseller is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een boek is een bestseller wanneer het relatief veel verkocht is in vergelijking met boeken in het gebied (regionaal, nationaal of internationaal)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bestseller is eigenlijk een vertaling uit het engels: best verkocht. Het is een benaming voor een boek dat binnen een bepaalde periode (vaak in de eerste periode van uitgave) uitzonderlijk goed verkoopt. Het is moeilijk te zeggen om wat voor aantallen het gaat. Een Harry Potter of Dan Brown boekt verkoopt meer dan een dichtersbundel. Maar ook die dichtersbundel kan als bestseller te boek komen te staan. Het komt ook voor dat een boek al jaren oud is, maar dat door bepaalde gebeurtenissen mensen opeens interesse in het boek gaan krijgen en er zodoende alsnog een bestseller geboren is.

Als je bv kijkt naar de UK vss canada heb je het over 4-25.000 boeken per week vss 5.000 stuks per week verkocht, voor boeken met harde kaft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij hangt het ook een beetje aan de capaciteit van de uitgever af. Als ze normaal kleine oplagen drukken, en een oplage raakt binnen ,zeg, een maand uitverkocht, is het een bestseller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er veel winst mee maakt en het gewoon heel veel verkocht wordt.