Jazeker, de opera 'Die Zauberflöte' van Wolfgang Amadeus Mozart is het beroemdste kunstwerk dat door de vrijmetselarij is geïnspireerd. Talloze ensceneringen zijn gemaakt in Egyptische stijl. De bekendste inwijdingsrituelen zijn erin aanschouwelijk, door de elementen aarde, water, vuur en lucht. Sarastro en zijn priesters (die de Egyptische Mysteriën beheren) vertegenwoordigen de overwinning van Liefdadigheid en Vrijmetselarij op de krachten van bijgeloof en duisternis. De 'Koningin van de Nacht' is de personificatie van de katholieke kerk, die volgens Sarastro probeert met slinkse trucjes en bijgeloof het volk een rad voor ogen te draaien.
Amadea
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
aha, ik dacht dat de slang in het begin wellicht ook iets met de katholieke kerk te maken had. zal je link es lezen, thx!

Andere antwoorden (2)

Hier staat vrijwel alles over het stuk, weinig zin om alles hier te plakken het is wel in het engels maar er staat ook een stuk over de freemasons of vrijmetselaars

Toegevoegd na 11 seconden:
http://www.dogstar.dantimax.dk/magflute/flutetxt.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn mensen die dat beweren, maar helemaal zeker weet je het nooit. Dat zou je aan Mozart zelf moeten vragen.

Het is wel zo dat Mozart inderdaad lid is geweest van een vrijmetselaarsloge.