Hoe kan je een scene eng maken?

Hoe kan je een scene eng maken en waarom wordt het dan zo eng?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een aanvulling op de antwoorden: storm, donder en bliksem, uitvallende electriciteit kunnen ook hun enge steentje bijdragen. :)

Het beste antwoord

lichtval: een scene wordt eng als het een beetje donker is

muziek: als er op de achtergrond duistere, onheilspellende muziek klinkt, wordt het al eng, probeer maar eens een horrorfilm zonder muziek te kijken ;)

plotselinge verschijningen/actie
als er, gevolgd na een stilte, ineens iets heel hard valt, of iemand verschijnt, dan schrik je. Daarom is het ook behalve onheilspellende muziek, heel erg stil voordat er iets gebeurd in een film. Dat stimuleert een schrikeffect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. Maar natuurlijk ook de rest!!

Andere antwoorden (2)

Met goede muziek erbij!
Bv kijk maar eens naar een film met of zonder muziek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hitchcock heeft ooit gezegd dat als er iets plotseling gebeurt, de kijker schrikt en dan is na een paar seconden het effect weg. Maar..... als je als kijker weet (of denk te weten) wat er gaat gebeuren de suspense veel groter is. Dan houd je dan enge veel langer vast omdat ook de tijd tot dat het enge (al dan niet) gebeurt veel langer is.