De eerste grammofoonplaten waren van schellak en erg breekbaar. In 1948 werd de eerste grammofoonplaat van vinyl gemaakt op de markt. Hier was geluidtechnisch veel meer mee mogelijk, men kon er veel meer muziek opzettentot uiteindelijkk de CD.s uitkwamen en die nu eigenlijk ook niet meer met millioenen verkocht worden zoals in de beginjaren. Maar het aantal liefhebbers voor de vinyplaat stijgt weer.Er worden momenteel toch zo,n 4 miljoen per jaar in Nederland gemaakt .Waarom? Een lcd gaat zo'n 25 jaar mee en vinyl levenslang. 'Een plaat grijsdraaien' bestaat eigenlijk niet. Mede hierdoor is de vinylplaat bezig zijn comeback te maken. Mensen geloven weer dat een plaat meer waarde heeft dan een cd. En uiteindelijk blijven echte liefhebbers toch wel platen kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zijn ze niet altijd geweest.
Maar voordelen van vinyl (licht, relatief onbreekbaar, en weinig oppervlakte geluid) maakte het tot het meest geschikt materiaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil hier nog aan toevoegen dat de volledige naam poly-vinyl-chloride (PVC) is. Het is onder de voor dit doel bruikbare kunststoffen een goedkope en daarom algemeen toegepast.