Waarom zijn de prijzen voor albums, spellen toch zo krankzinnig hoog?

Wanneer een bijv een album wordt gemaakt, moeten de artiesten maar eenmalig de nummers inspreken/zingen

Vervolgens drukt iemand op een 'knop' en verschijnen er bijvoorbeeld een miljoen albums.

Als je een handmatige geproduceerd produkt koopt dan betaal ik met alle liefde voor arbeid die verricht is.De arbeid is in het geval van het produceren van een cd or dvd miniem.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraag ik me ook af.
Een aantal jaar geleden was ik in Nieuw-Zeeland, daar kostte dezelfde CD de helft van het bedrag dat ik in Nederland moest afrekenen. Zelfde artiest, zelfde CD-cover... snap jij het, snap ik het.

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi plaatje! ongelooflijk hoe de artiesten zich laten vangen door de grote muziekbazen ehh criminelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een plaatje zegt meer dan 1000 woorden!
thx!

Andere antwoorden (4)

De prijzen gaan omlaag... Op het moment dat 5 miljoen Nederlanders crimineel worden gemaakt omdat ze downloaden, gaat de prijs enorm omlaag...

En ik zeg je de dagen zijn geteld...

Toegevoegd na 8 minuten:
Oh ja, ik moest nog antwoord geven op de vraag: omdat het op de verpakking staat en dat wat er op de verpakking staat, dat bedrag moet je afrekenen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Downloaden is niet crimineel. Daarnaast geef je geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OMDAT IEDEREEN ILLEGAAL DOWNLOAD, kom op zeg... Maar je gaat niet nadenken, alleen minstemmen en dan ben je er al... Dank u wel EssieDOESNOTruleATALL...
rose
14 jaar geleden
Nee XiniX, het is geen antwoord op de vraag. De vraag is immers, waarom de prijs op het stickertje zo hoog is, niet waarom je die moet betalen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Downloaden is _Niet_ illegaal. Het uploaden van content waarover jij niet het copyright hebt is wel legaal. Downloaden dus (nog) niet. - vanwegen onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft geen antwoord op de vraag, en je beweert onzin. En jij vraagt je af waarom ik je antwoord als niet waardevol beschouw?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een antwoord dat geen antwoord is geen antwoord...
dusss -1
rose
14 jaar geleden
Van mij +1, louter tegen de minnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is soms wat met die antwoorden van jou....wil je nu echt zo graag bovenaan blijven staan?
Omdat iedereen er iets aan wil verdienen. Volgens een website [http://www.petermeindertsma.nl/blog/hoeveel-verdient-een-artiest-per-cd/] is de verdeling ongeveer zo:

Verdeling van kosten per CD

Stel je heb een CD van € 15,99 dan zou, volgens het hierboven genoemde artikel, dit bedrag samengesteld zijn uit deze posten:

* € 1,60 – Royalties van de artiest
* € 0,90 – Distributie
* € 0,80 – Detailhandel winst
* € 0,82 – Publishing royalties
* € 0,80 – Verpakking & productie
* € 0,17 – Muziek vakbonden
* € 3,89 – Detailhandel overhead
* € 2,91 – Label overhead
* € 2,40 – Marketing/promotie
* € 1,70 – Label winst

Toegevoegd na 4 uur:
Deze gegevens staan op de site in onderstaande figuur weergegeven:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De prijs is zo hoog, omdat er voldoende mensen zijn die het er voor betalen en te weinig aanbieders die het voor minder doen.

Dat heet economie.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou...het aantal mensen neemt toch snel af hoor!
1 keer inzingen, op een knop drukken en er verschijnt een miljoen cd's... geloof je dat echt?
Dat is zo ongeveer het tegenovergestelde van de werkelijkheid.
Er wordt gigantisch veel tijd en geld gestoken in het maken van een cd.
Een zanger of muzikant die echt heel goed is, heeft vaak jaren muziekles gehad om zijn/haar capaciteiten te perfectioneren, dat moet toch ooit terug verdiend worden.
Een goed nummer schrijf je niet in 5 minuten, daar moet in geinvesteerd worden. Goede melodieen, goede tekst, goede arrangementen voor alle begeleidende instrumenten. Als er weinig verdiend wordt aan de cd, betekent dat dat de artiest niet betaald krijgt voor alle tijd die hij/zij heeft gestopt in het schrijven van die nummers.
Er is studiotijd nodig, wat enorm duur is.
Technici inhuren die zorgen dat het geluid perfect klinkt, een producer die zorgt dat alle lijnen mooi zijn tov elkaar, het mooi af mixt.
Een vormgever en fotograaf die zorgen voor een mooi cd-boekje, stoppen daar veel tijd in, en moeten ook betaald worden.
Soms worden er gastmuzikanten ingehuurd, bijv een heel klassiek orkest of een heel koor, voor een stukje van een nummer. Dat kost heel veel geld. Is dat geld er niet, omdat er niet genoeg verdiend wordt, moeten ze kiezen voor een alternatief dat goedkoper is: bijv synthesizer die het effect nadoet. Maar dat klinkt toch wat minder mooi, de kwaliteit die ze zouden kunnen bereiken als er genoeg betaald werd voor de cd's behalen ze dan gewoon niet.
De winkel waar je de cd koopt, werkt ook niet voor niets, die willen ook geld krijgen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Dus dan is 20 euro voor zo'n cd echt niet veel geld hoor.

En er zijn niet zo gek veel artiesten die een miljoen cd's verkopen hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is mijn punt juist alles wat je daar hebt uitgelegd heeft als resultaat een cdtje of dvdtje. Nou dat hoe je maar 1x te produceren! Als ze nou iedere keer dat hele cdtje opnieuw moeten produceren ok dan begrijp ik het. En zoals je ziet aan de andere antwoorden verdwijnt veel geld in de zogenaamde 'overhead'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap je het echt niet? De productie van het schijfje zelf kost vrij weinig, maar alle andere kosten moeten ook afbetaald worden door de verkoop van de cd's.....
Je denkt dat er weinig arbeid verricht wordt, omdat de cd's zo uit de fabriek rollen, maar er zit enorm veel arbeid omheen, alleen zit die in de muziek en verkoop en alles, en niet in de productie.
Maar als je vindt dat je niet meer zou moeten betalen dan het drukken van het cd'tje kost, kan je ook een pak lege cd's kopen en dan zelf erbij neurien of je inbeelden dat er een spel op staat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat ik je punt wel begrijp. Als er genoeg cd's verkocht zijn, en alle gemaakte kosten voor de muziek ed terug verdiend zijn, DAN zijn de kosten alleen nog het produceren van een cd'tje, verkoop, transport etc. Dus dan is de prijs hoog in verhouding tot de kosten. Maar voordat al die kosten van de muziek terug verdiend zijn, moeten er echt gigantisch veel verkocht zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarnaast wordt van die extra opbrengsten ook de verliezen van de niet zo succesvolle albums gecompenseerd. Daarnaast: Stel, wanneer van een album voldoende exemplaren verkocht zijn om de kosten te dekken gaat de prijs omlaag. Wat denk je dat het gros van het publiek doet? Wachten tot het zover is met kopen, met als gevolg dat er niets meer verkocht wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is toch wel vreemd dat terwijl er nu gigantisch veel wordt gedownload (ook mensen die het album anders niet gekocht hadden) ze nog steeds goed rond kunnen komen met zijn allen he???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou inderdaad vreemd zijn als dat zo was. Maar dat is dus ook niet het geval. Veel muzikanten kunnen geen platencontract krijgen, of krijgen een enorm laag budget om aan hun cd te werken, zijn voor hun inkomen afhankelijk van optredens, rond komen van de muziek wordt steeds en steeds moeilijker.
Maar misschien kijk jij alleen naar de 'supersterren' die miljoenen verkopen, die verdienen nog steeds flink. Maar die groep is zo'n klein deel van de artiesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou is dat erg om voor je inkomen afhankelijk te zijn van je optredens? Zie de cd's/mp3's dan als reclamemateriaal en binnen ben je. Een Fransje Bauer noem ik nou niet bepaalt een superster en die heeft niks te klagen. En zo zijn er genoeg van.