Is het makkelijk om gitaar te leren als je toetsen speelt?

Ik heb een redelijke ervaring met toetsen, voornamelijk keyboard en piano. 6 jaar les inmiddels.

Nu vraag ik me af of het ook mogelijk een ander basisinstrument te bespelen met de basis dingen die ik geleerd heb op toetsen. Ik weet bijvoorbeeld al welke akkoorden bij elkaar passen etc.

Ik zit te denken aan gitaar, basgitaar, blaasinstrumenten?

Een gitaar draagt wat makkelijker dan een piano in een rugzak namelijk. Kan ik ook ergens anders muziek maken :)

Dus in het kort: Heb ik er baat bij dat ik al toetsen bespeel, en welk instrument raden jullie me aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee. Toetsen is absoluut iets heel anders dan een gitaar.

Het enige voordeel dat je hebt is dat je al noten kunt lezen (want daar beginnen veel gitaar lessen mee: losse noten ipv akkoorden).

Ik heb vroeger jaren orgelles gehad en in mijn studententijd eens besloten om gitaarles te nemen. Dat is echt een wereld van verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met kennis van noten op de piano, leer je de noten van de gitaar sneller begrijpen en krijg je dingen als toonladders spelen sneller onder de knie omdat je bijvoorbeeld weet dat er tussen de b en c en tussen de e en de f geen halve toon zit.