De 18e mei 1857 werd de eerste spade in de grond gestoken voor aanleg van de Rotterdamse Diergaarde.

Dat is dus 155 jaar.

Iets eerder al, in 1855, zijn er twee spoorwegbeambten die beginnen met een vogeltuin. Dat blijkt zoveel mensen dat in 1857 een soort dierentuin geopend kan worden.

In het filmpje meer informatie over het ontstaan van de dierentuin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In 1855 werd in de Rotterdamse binnenstad, bij de Kruiskade, een tuin ingericht voor fazanten en watervogels.
Als men dit al het prillebegin beschouwd ,bestaat hij dit jaar 157 jaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Frans van der Valk en Georg van den Bergh richtten in 1854 een tuin voor fazanten en watervogels op. Door het grote succes groeide dit initiatief uit tot Diergaarde Blijdorp. Op 18 mei 1857 vond de opening plaats.

Dat betekent dat de dierentuin dit jaar 155 jaar bestaat.
Amadea
11 jaar geleden
in 1855 opgericht - nu 157 jaar geleden !

de oprichting/bouw gebeurde vlakbij het centraal station in rotterdam aan de diergaardesingel, een zijstraat van de kruiskade tegenover het huis van mijn grootouders! waar mijn moeder woonde...

n het begin van de Tweede Wereldoorlog werd de oude dierentuin zwaar beschadigd door het Bombardement op Rotterdam op 14 mei 1940.
De dierentuin was toen al grotendeels verplaatst naar de huidige locatie Blijdorp.
Tussen 1939 en 1941 werd er gebouwd op een locatie liggend tussen de spoorlijn Utrecht - Rotterdam en de Van Aerssenlaan.
Door het bombardement waren veel dieren omgekomen, en enkele ontsnapt: er liep een zebra door een winkelstraat, en enkele zeeleeuwen zwommen in de singels van de stad.

Toegevoegd na 4 minuten:
correctie: de diergaarde werd in 1857 geopend.
De eerste directeur was de toentertijd in geheel Europa beroemde dompteur Henri Martin.
Op 15 september werd de 'Vereniging Rotterdamsche Diergaarde' opgericht.