Waarom stoppen in Nederland de musicals vaak al na 1 seizoen?

Ik las net dat de musical "Chicago"na 15 jaar stopt in Londen. In New York gaan ze zelfs nu na 16 jaar nog door. Komt het doordat Nederland zo klein is in verhouding, dat ze hier vrij snel stoppen met voorstellingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Er zijn in Nederlands gewoon niet genoeg bezoekers. Na een seizoen, of soms twee, loopt de animo terug en is het niet meer rendabel om door te gaan.

In de echte musicalsteden Londen en New York komen ook veel buitenlandse toeristen de musicals bezoeken. Daar blijven de bezoekersaantallen hoog, waardoor men lang door kan gaan met de voorstelling.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord

Andere antwoorden (2)

Te weinig bezoekers, wellicht mede beïnvloed door de hoge toegangsprijzen die weer ontstaan door hoge productiekosten;

Te groot aanbod van musicals in verhouding tot de grootte van de 'markt' voor musicalbezoek.
11 jaar geleden
En het scheelt ook dat in het buitenland musicals al veel jaren op een vaste plek spelen, in een vast theater.

En dat theater ligt dan ook weer vaak in een wijk van een erg grote stad (met veel toeristen), met nog wat van die theaters met langlopende musicals er om heen. Overzichtelijke situatie voor het publiek.

Die musicals zijn vaak ook nog eens wereldwijd bekend en worden geboekt door reisbureaus.

En traditie. In Engeland en op Broadway wordt al sinds begin vorige eeuw gespeeld. Daar zitten veel musicals bij, die Nederland dan nog lang niet heeft. Niet op die grootse manier. Het is voor het publiek daar een traditie, ingesleten gewoonte om een avondje naar een musical te gaan.