ik hou van zingen, en ik wil soms audities doen. maar dat mislukt, omdat ik zo nerveus ben, niet durf te bewegen en ga trillen Hoe kom ik hier vanaf?

heeft iemand tips??? en weet iemand waarom dan mijn benen beginnen te trillen???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

Het is een manier van het lichaam om spierspanningen los te schudden. En stress veroorzaakt spierspanningen, zenuwachtigheid veroorzaakt stress en omgekeerd.

Ik geef je een tip. Zing eerst wat vaker voor een klein publiek of misschien eerst je familie. Dit moet je verder opbouwen, je wordt wat ontspannender en geeft je een heerlijk gevoel om te zingen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus eigenlijk zit je in een vicieuze cirkel, waarbij je spierspanning blijft opbouwen en je lichaam dit wil losschudden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou een gedragspsycholoog kunnen overwegen. Die kan je leren dit aan te pakken. Ik weet niet of je dit via de verzekering vergoed krijgt, dat zou je moeten navragen. Ik denk dat je het niet vergoed krijgt in deze penibele tijd maar niet geschoten is altijd mis.
Heb je ook in andere situaties soortgelijke klachten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je benen beginnen te trillen, is 'gewoon' podiumangst. Een manier om dat te verminderen, is door het heel veel te oefenen zodat je 100% zeker weet dat je het kunt. En ook het optreden heel veel te oefenen.

Het heeft allemaal te maken met angst en zelfvertrouwen. Zorg dat je over die angst heen komt. Durf je wel te zingen voor familie en vrienden? Ben je zo goed dat je filmpjes van jezelf op youtube durft te zetten (en de reacties durft te lezen)?

Je kunt wat doen aan je eigen zelfvertrouwen, bijvoorbeeld door een cursus 'spreken in het openbaar' te doen. Bij een koor gaan, zodat je geregeld met een grote groep op het podium 'moet', kan ook heel goed zijn. Daarna is het alleen ook niet zo eng meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je zo nerveus bent dat je daardoor niet kunt zingen, dan moet je iets aan de nervositeit doen, dat is duidelijk, de vraag is wat ? en hoe ?

als je op school zit, kun je je aansluiten bij de toneel-/zang- en dans-club;
je kunt met kinderen gaan werken in je vrije tijd in een wijkcentrum als vrijwilliger, wordt je "losser" van;
je zou misschien in de vakantie "animatie"-werk voor en met kinderen in een vakantiepark kunnen doen (hierbij hoort ook zingen !)

als je dat soort dingen gaat doen, wordt je meer ontspannen/ relaxter en zal je veel minder last van zenuwen hebben.
ook kun je overal op feesten en partijen gaan optreden als zangeres, zodra je je zenuwen onder bedwang hebt;

je kunt eerst optreden op een heel klein podium in een kleine zaal voor een klein jong publiek, dat niet zo kritisch is;

daarna zou je een keertje kunnen optreden op een groter podium in een wat grotere zaal voor een groter, volwassen publiek, dat wel een beetje kritisch is.

antwoord

ook trillende benen duiden op nervositeit;
als je er aan werkt om je zenuwen onder controle te krijgen door bijvoorbeeld veel en in een ontspannen sfeer met kinderen te oefenen, zal je zien dat het steeds makkelijker gaat.
het gaat na al dat oefenen op een natuurlijke manier omdat je het al zo vaak gedaan hebt, spelen/acteren/dansen en uiteraard zingen !

succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je zangles ed ?

want je zangleraar zou dit met je kunnen oefenen.
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het is niet Ed maar Nathalie die de vraag stelt... ;-)
capthavoc
11 jaar geleden
lol wat een ontbrekend . je al niet teweeg kan brengen