Hoe kunnen illusionisten als Chris Angels zweven/leviteren?

http://www.youtube.com/watch?v=XTjVG7nqSK0

http://www.youtube.com/watch?v=3HoTKXwXDHw

Natuurlijk weet ik dat illusionisten soms tonnen met geld uitgeven om zo’n truc te kunnen leren en uittevoeren en dus niks over vertellen, maar er zullen vast wel wat mensen zijn die een idee hebben over hoe het zou kunnen werken. Toch?

En dan heb ik het wel over meters boven de grond zweven en niet over de balduccilevitatie, zie foto.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Er zijn nieuwe stoffen waarvan men draden maakt die 10X zo sterk zijn als staaldraad.
Een draad die jou kan tillen is dan nog maar enige tienden van een millimeter dik.
De draad is daarmee zo dun en bovendien niet glanzend als metaaldraad dat je de draad niet met het blote oog op enige afstand waar kunt nemen.

De rest (takels, kranen, ophanging etc,) is je denk ik wel bekend.

Om op toneel de draad te maskeren gebruikt men er achter gordijnen met verticale streepje , lijntjes en patronen, waardoor de draad nog moeilijker te zien is.

Een andere methode werkt met sulpergeleiders, dit geeft slechts geringe hoogte maar er is dan geen materiele verbinding tussen de zwevende en de grond.

Ik heb dit zelf ervaren, de zolen van de schoenen bevatten supergeleiders die thermisch geïsoleerd zijn van je voeten (min 196 graden is geen pretje voor je huid!!) en in de vloer zitten krachtige magneten weggewerkt.
Er is dan dus werkelijk sprake van levitatie maar dat heeft niets met magie maar alles met natuurkunde te maken.

Zo te leviteren is overigens een heel aparte situatie, het kost nogal moeite jezelf in evenwicht te houden.

Na enige minuten warmen de supergeleiders in/aan je schoenen teveel op en veranderen dan weer in niet supergeleidend materiaal.

Toegevoegd na 8 minuten:
Tot slot zijn er nog wat andere methoden die doen leviteren, een sterk opwaarts gerichte luchtstroom(die veroorzaakt duidelijk zichtbare neveneffecten en het gebruik van paramagnetisch grafiet.
Deze plaatjes van grafiet buigen de veldlijnen af en blijven zo voor "eeuwig" zweven.

De draagkracht is echter (nog) gering maar ik heb er menigeen mee verbaasd omdat zonder verdere energie constante levitatie gedemonstreerd kan worden.

Er vindt GEEN bedrog plaats bij deze demo.

Dus levitatie hoeft geen bedrog te zijn, maar neer dan enige centimeters hoogte haal je daar niet mee....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze kunnen ook niet zweven. Als je naar het filmpje kijkt, zie je het allemaal "wide". Bij "goochelaars ontmaskerd" heeft men aangetoond hoe ze dit doen: namelijk met een enorme kraan die een heel eind verderop staat en met een heel lang touw zit Criss Angel daar aan vast. Door het onder een bepaalde hoek te filmen en met de schittering van de zon, zie je het touw niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat ze niet echt zweven. Chris Angels geeft zelf ook toe dat hij niet beschikt over bovenatuurlijke gavens. Maar hoe voert hij die trucjes dan uit in een drukke omgeving, zelf in een drukke winkelstraat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mensen op het dak en die er rondlopen horen allemaal bij het team van Criss Angel. Evt opmerkingen van "echte" toeschouwers worden er tussenuit geknipt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 het is allemaal illusie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een heel team aan mensen/nep toeschouwers en knip en plak werk dus. Duidelijk :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die truc gisteren met dat zweven sloeg natuurlijk helemaal nergens op. De camera hield de kraanwagen buiten beeld en filmde tegen het zonlicht in zodat je de touwen niet zag. Tja, knap hoor. Het gaat erom dat je zulke trucs overtuigend kan uitvoeren voor een live publiek, en die hadden dat dan heus wel opgemerkt. Net als met die truc met die olifant. Blijkt achteraf dat de helft van het publiek bij de truc hoorde http://forum.fok.nl/topic/1215486/3/25
Het is een truc,zie bijgevoegd filmpje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De trucs zijn altijd simpeler dan je denkt. De naam illusionist zegt het al: het is een illusie: je DENKT dat ze zweven, maar dat is ook voor hen onmogelijk. Dus zal het altijd met een hulpmiddel werken:een draad om ze op te tillen bijvoorbeeld. Als iets onmogelijk lijkt, dan is dat het ook.