minimale leeftijd om sorbonne en beurs in te komen? (rotterdam)

Voor de rotterdammers onder ons: wat is de minimale leeftijd van cafe beurs en sorbonne? Ik hoor vaak 18, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.5K

Antwoorden (1)

Iedereen mag in principe een cafe bezoeken, tenzij de horecagelegenheid daar zelf andere regels stelt.

Daar zijn geen leeftijdsgrenzen voor. Er is wel een leeftijdsgrens voor het schenken van alcohol. Je moet minimaal 16 jaar zijn om alcoholische dranken te krijgen die minder dan 15% alcohol bevatten. Dit zijn bijvoorbeeld bier, wijn en mixdranken.

Sterke dranken met 15% of meer alcohol mogen alleen verkocht worden aan mensen van 18 jaar en ouder.

Volgens de Drank- en Horecawet is een verkoper van alcohol verplicht om bij twijfel over de leeftijd naar een leeftijdsbewijs te vragen. Voor een barkeeper of een caissière is het namelijk vaak moeilijk om in te schatten hoe oud iemand is. Daarom kan hij alcohol weigeren als iemand niet kan aantonen hoe oud hij is. Een leeftijdsbewijs kan een paspoort zijn, een identiteitskaart, een rijbewijs, een brommercertificaat of een OV-studentenkaart.

De verstrekker is in overtreding als in strijd met de leeftijdsgrenzen geschonken wordt. De (te jonge) jongere die de drank krijgt is niet strafbaar.
Als u weet of vermoedt dat de horecagelegenheid in overtreding is kan u contact opnemen met de afdeling vergunningen van uw gemeente en vragen welke stappen u kunt ondernemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zal zelf even contact met de cafe's op moeten nemen wat de minimum leeftijd is die zij hanteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn beide horecagelegenheden en daar geld de regel ook voor.
Misschien dat iemand je vraag leest die daar geregeld komt en het antwoord weet zonder dat je hoeft te bellen.