Wat veroorzaakt een brok in je keel, tranen op het gezicht en rillingen over je lijf als je luistert naar een weergaloos stuk live muziek.?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ok..emotie.....
Waar waarom juist dan en wat veroorzaakt die emotie...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk heel kort en krachtig: emotie. Muziek doet iets met je, het brengt gevoelens boven, het emotioneert je. Ieders emoties zijn anders en worden door andere dingen getriggert. Waar jij bij vol kan schieten kan de buurman op zijn horloge kijkend zich afvragen wanneer het voorbij is. Iets in de muziek raakt je, dat heeft te maken met je persoonlijke voorkeur; waar hou je van, waar krijg je kippenvel van en wat maakt emoties bij je los. Toegevoegd na 10 minuten: als aanvulling op jouw aanvulling: Een emotie wordt vaak omgeschreven als een innerlijke beleving of gevoel van bijvoorbeeld vreugde, angst, boosheid, verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden. In een meer algemene of biologische zin kan men een emotie echter ook definiëren als een reactie van onze hersenen op een positieve of negatieve gebeurtenis. Dit komt zowel bij mensen als dieren vrijwel automatisch tot uiting in een bepaald patroon van gedrag (bijvoorbeeld vluchten of toenadering) en fysiologische reacties. Het gevoel kan dan gezien worden als een speciale uiting of vorm van emoties die typisch is voor mensen, namelijk de bewuste beleving, of mentale reflectie van een emotie http://nl.wikipedia.org/wiki/Emotie

Als je naar livemuziek luistert, ben je helemaal geconcentreerd op de muziek - veel meer, dan als je thuis naar een cd luistert. Daardoor reageer je met al je emoties op die muziek, en maakt het dus veel meer los in je. Ik heb dat ervaren bij een tuinconcert van Wibi Soerjadi - hij speelde een stuk van Chopin, wat mijn moeder vroeger ook speelde, dus ik kende de muziek goed, maar als je met je ogen dicht écht luistert, maakt het een indruk als nooit tevoren.

Het komt door emoties en de situatie waar je zit iets prettigs of iets verdrietigs.Het kunnen ook herinneringen zijn .

Zo eentje die je meestal tijdens het luisteren naar een weergaloos muziek is meestal emotie. Ik werd enorm duizelig, maar de lach op mijn gezicht kon niet groter meer worden dan hij al was. ... Een brok in je keel. De rillingen over je lijf is die over je warme rug lopen. Tranen ... Een eeuwigdurende muziek is je geest in een vergankelijk lijf?

Kundalini... En de kundalini maakt de emotie... En de emotie maakt de beweging... In emotie zit motie en motie is beweging...

Ik denk dat de muziek dan energie blokkades (emoties die je niet helemaal verwerkt hebt) bij je losmaakt. Het laat de energie stromen. Als het verdriet blokkades zijn komen het blok in je keel en de tranen, laat maar stromen. Lang leve de muziek.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100