Hoe vind ik een betrouwbare low budget geluidsstudio in Midden Nederland?

Voor het opnemen van een cd door een zangeres en vier musici. Hoe vind ik een studio die bij ons past? Het gaat om een variatie van zes muziekstijlen . Er is weinig budget. Op Google staan zoveel studio's vermeld dat ik door de bomen het bos niet meer zie. We willen graag professioneel opnemen en niet via de computer thuis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb ook in de reacties je toelichting gelezen, en het staat voor mij vast dat het je voor 500 Euro nooit gaat lukken. Als het niveau van de muzikanten conservatorium is, (dus kritisch en goeie oren!) en het doel is, om de CD te gaan verkopen, dan moet het professioneel gebeuren, anders is het weggegooid geld. Reken er maar op, dat het voor minder dan 2000 Euro echt niet kan.

Professionele apparatuur is duur, een studio huren ook, en een producent die dit proces begeleidt, en ook echt verstand van zaken heeft, moet ook betaald worden. Niet alleen voor de opname zelf, maar alles wat daarbij komt kijken. Denk aan een ontwerp voor een hoesje, Buma/Stemra, en andere financiele en juridische aspecten.

De enige manier om dit goed aan te pakken is m.i. om met een beetje geduld je heel goed te gaan orienteren, en stapsgewijs meer te weten te komen. Hoe beter je op de hoogte bent van de mogelijkheden, hoe beter je beslissing t.z.t. wordt om met een producent in zee te gaan.

Begin gewoon ergens, en neem contact op. Natuurlijk zijn muziekproductiebedrijven commerciele ondernemingen, maar we zitten wel in de wereld van de muziek, en daar heerst heus nog wel een gemoedelijke sfeer en collegiale sfeer. D.w.z. bedrijf A zal best kennis willen nemen van je plannen, en je door willen verwijzen naar bedrijf B.

Hier 2 producenten waar je zou kunnen beginnen:
http://www.artofmusic.nl/cdopname.htm
http://jlpertz.home.xs4all.nl/diensten-jlp/diensten-jlp-NL.htm
(zoals je zelf al aangeeft: er zijn er nog veel meer te vinden op Google)

Ook zou je op een meer specialistisch forum een algemene vraag kunnen stellen, over wie er ervaring heeft met het opnemen van een CD.
http://muzikanten.startpagina.nl/prikbord/
http://klassieke-muziek.startpagina.nl/prikbord/

Als het hier 4 oud conservatorium-studenten betreft, dan lijkt me dat je via algemene contacten ook best meer te weten kunt komen. (b.v. oud-docenten en -studenten) Het opnemen, uitbrengen van een CD in eigen beheer, gebeurt wel vaker. Hang desnoods eens een briefje op, in het conservatorium waar je hebt gestudeerd. Er is op conservatoria tegenwoordig ook veel kennis aanwezig over dit soort zaken.

Tenslotte: er zijn genoeg professionele musici met een eigen webstie, die op de site een CD te koop aanbieden. Ook daar kun je stellen dat collega's elkaar best willen helpen. Neem contact op met zo'n musicus, en vraag of hij je wil adviseren.
Heel veel succes!