Is er een ezelsbruggetje om met noten lezen gemakkelijk de juiste toets te vinden?

Zie ook de afbeelding.

Toegevoegd na 29 minuten:
De vraag is niet helemaal duidelijk merk ik. Ik weet welke naam elke toets heeft en waar die te vinden is.
Waar ik meer moeite mee heb, is bij bladmuziek staan er niet de naam van de noten bij. Alleen de noten op de balk.
Welke noot is het dan... De C staat bij de neutrale C op een lijn, maar bij een octaaf verder weer precies tussen twee lijnen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
11.6K

Antwoorden (7)

Ehh nee gewoon goed blokken dan leer het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je eenmaal weet waar de centrale C ligt, dan kan je van daaruit eigenlijk vanzelf de andere noten vinden. De centrale C is die op jouw afbeelding Middle C genoemd wordt. Deze bevindt zich ongeveer in het midden van een piano. Een C is te herkennen doordat daar twéé zwarte toetsen na komen. Na een F komen drié zwarte toetsen.
Amadea
12 jaar geleden
Hangt af van de sleutel die vooraan staan. De bovenste balk is de solsleutel (g sleutel). De sleutel bepaalt waar de c zich bevindt. Koop een eenvoudig notenleerboekje en dan heb je je het zo eigen gemaakt.
Hieronder een link naar eenvoudige leerstof om het notenschrift te leren lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Les 4 bevat een paar ezelsbruggetjes...
http://www.digischool.nl/mu/noten/m2_les4.shtml
Amadea
12 jaar geleden
Als ik die bruggetjes zo bekijk betwijfel ik of die nuttig zijn. Het is echt beter om de noten gewoon te léren lezen. Dat je weet dat het bolletje door de derde lijn een B is, en het bolletje onder de eerste lijn een D (bij de vioolsleutel). Dan hoef je er niet over na te denken maar weet je direct welke toets dat is. Als je dat op latere leeftijd leert zal het wel wat langer duren, maar zoveel noten zijn er nou ook niet....
Je leest, tussen de lijnen van een g-notenbalk, van onder naar boven, FACE. (bijgevoegde link maakt het duidelijk)
Ik zet de namen dan vaak met potlood onder de noten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwestie van oefenen, begin met makkelijke liedjes met weinig noten en ga naar steeds moeilijker. Probeer het voor jezelf niet te moeilijk te maken in het begin. Toen je leerde lezen begon je ook in makkelijke boekjes met grote letters en niet met een dik boek van 300 bladzijden. Met muziek is het net zo, vooraan beginnen en veeel oefenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarbij moet het een automatisme worden, ik denk er niet bij na of de noot een b of c is, ik speel het gewoon, als ze me vragen kan ik wel vertellen hoe de noot heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was begonnen met het stuk Fur Elise. Ook een stuk van Andre Hazen "kleine jongen".
Natuurlijk erg moeilijk. Doe dit stukje voor stukje.
Daarnaast heb ik een piano lesboek deel 1 gevonden. Die gebruik ik om langzaam beter te gaan. Moet gewoon weer langzaam opnieuw beginnen. De paar jaar orgelstudie uit de jeugd helpt me nu een beetje met herinneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, wil niet te snel, en je zult zien dat je het over een maand blindelings kan, zeker als je in het verleden al les hebt gehad. Met het schakelen in de auto kijk je ook niet meer op de pook toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, rustig aan. Vooral veeeel oefenen. Op een gegeven moment gaat het vanzelf. Begin met iets simpels, speel langzaam, het gaat vanzelf sneller. Als ik nu kijk naar de stukjes die ik in het begin ontzettend lastig vond, snap ik niet meer wat er lastig aan zou kunnen zijn. Door veel te lezen, wordt je beter in een taal, zo ook bij muziek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het stuk van andre hazes, leer ik voornamelijk door eerst de midi op het keyboard af te spelen. Heel langzaam zodat ik weet welke toetsen er ingedrukt worden. Dan doe ik het kleine stukje mee.
Nu met een stukje ook de linkerhand erbij. Die heeft wat eenvoudigere patronen, maar is het moeilijk om links en rechts samen te doen.
Maar als ik het 'redelijk' onder de knie heb, pak ik die muzieknoten er weer bij zodat ik het ook op het blad kan volgen. Ik wil ook het notenlezen hiermee weer leren.
Inderdaad heb ik veel profijt van vroeger. In herinner me dat ik altijd de volgende noot in verhouding zag van de eerdere noot. Dus aantal toetsen overslaan.
Het eerste leerboek van het orgel had ik in een half uurtje gehad. Bij het 2e boek, kwam ik in de problemen omdat links dezelfde noten had als rechts. Dat heb je met een keyboard met maar 1 klavier.
Dus nu een piano lesboek gevonden.
natuurlijk! in het midden van de piano begin je normaal met een normaal liedje als 1234hoedje van papier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teken de twee notenbalken , de bovenste de G-balk of vioolsleutel , de onderste de F-balk of Bassleutel. Zet één streepje tussen beide balken , op dit streepje staat de basis- C .
Zet twee streepjes boven de G-balk , op het bovenste streepje staat ook een C .
Zet twee streepjes onder de F-balk , op het onderste streepje staat ook een C.
Op de middelste lijn van de G-balk staat de B , hier juist boven staat weer een C
Op de middelste lijn van de F-balk staat een D , hier juist onder staat een C.
Nu weet je al waar de C's staan.
Kijk nu waar op de G-balk de noten E en F staan en waar op de F-balk de G en de A staan .
Dan ben je al goed op weg om te weten waar de andere noten staan .

Wat hierboven staat leer je zo van buiten .....ezelbruggetjes !!!!!