Waarom zijn bioscoopstoelen eigenlijk (doorgaans) rood?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Rood licht heeft geen invloed op je ogen als ze gewent zijn aan "nachtzicht". Als er nu met een zaklantaarn wordt geschenen weerkaatst er rood licht. En dat rode licht veroorzaakt geen "speldenknopjes" van irissen bij degene die dat gereflecteerde licht in het oog krijgt.

Bronnen:
http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off...

Niet alleen in bioscopen, maar ook in veel theaters. Het 'rode pluche' moet een chique en opgewekte sfeer geven.

Het geeft een gevoel van luxe en warmte, en heel in de verte iets van vergane glorie : pluche, fluweel, glitter en glamour. In ons puriteinse verleden wist iedereen hoe een bordeel met maitresses eruit zag, maar niemand kwam er natuurlijk ooit - een zweempje van het stoute zit ook in het rood. Vooral ook, omdat de bekendste concubines toneelspeelsters en danseressen waren. Tenminste : dat dwarrelt er in mijn koppie rond, als ik me met een gelukzalig gevoel van verwachting onderuit laat glijden, en wacht tot het donker wordt en begint waar ik voor kwam....

ik denk omdat het modern uitzicht straald. rood/zwart

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100