Shazam is een gratis applicatie die luistert naar muziek en daarna de titel raadt. Hoe dat werkt? De software maakt gebruik van de microfoon in je telefoon en vergelijkt geluid met overeenstemmende 'klanken' uit een online database.

Applicaties zoals Shazam maken indruk op feestjes. Deze software open je met één vingerbeweging en bedien je met hetzelfde gemak. Start de software, druk op het knopje 'luisteren' en Shazam doet de rest. Zorg er wel voor dat je omgevingsgeluiden beperkt en/of de microfoon in de buurt van de muziek plaatst.

De online database is erg uitgebreid (meer dan 6 miljoen muziekstukjes), maar verwacht niet dat de bruiloftsband van je verre neef in de lijst is opgenomen. Mainstream muziek, ofwel alles wat je overdag hoort op radio en tv, is geen probleem voor de digitale luistervink. Shazam tovert binnen seconden de juiste (band)naam op het scherm, met links naar Amazon en YouTube.

Door al die revolutionaire mogelijkheden van mobiele telefoons denk je vast wel eens: "werkt dit?". Shazam werkt wel degelijk en is hierdoor toonbeeld voor de kracht van smartphones.

Het vergelijkt dus geluid met overeenstemmende 'klanken' uit een online database.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er word van het nummer dat je "laat horen" een vinger afdruk gemaakt, (verglijk baar met een echte vingerafdruk, dus men licht er een aantal herkenbare punten uit) Ze hebben dus ook een gigantische database met "vinger afdruk van bijna alle liedjes" nu word online gekeken of de vinger afdruk overeenkomt met jou aangeboden liedje.