Omdat Harry Potter bijna tot op de dag van vandaag 'actueel' is, en Pokemon voor de 'jeugd van nu' iets 'van vroeger' is, zou het verschil tussen die twee nog wel eens kleiner kunnen zijn dan je op het oog zou denken.

Pokemon was indertijd een totaalpakket ; je had het spel (gameboy) dat DE doorbraak voor Nintendo betekende, daarbij de kaarten (verzamelen) waarmee je ook nog echt kon spelen, de tekenfilm, de bioscoopfilms; in Nederland maar ook in Amerika en Japan en nog zo wat Westerse landen, was de populariteit op een gegeven moment hoger dan die van HP ooit geweest is, alleen bij een veel beperktere doelgroep (met name jongens tussen de 6 en de 14).

Harry Potter echter heeft een paar dingen voor op Pokemon, die deels met de tijd te maken hebben (er kunnen nu veel meer en veel mooiere spellen van gemaakt worden, het verhaal is beter natuurlijk, de films, en de vele merchandinsing (met als belangrijkste : lego),, maar belangrijker : het spreekt ook meisjes EN een oudere doelgroep (m/v) aan. Bovendien duurt de rage, doordat er tussen boek één en film acht nogal wat tijd verstreken is, inmiddels beduidend langer.

Puntje bij paaltje kun je dus zeggen dat Harry Potter uiteindelijk populairder zal blijven en zeker op de lange termijn (zeg : over 100 jaar) nog een blijvertje zal zijn, terwijl Pokemon dan echt wel zo ongeveer richting vergeethoekje zal zijn gedrongen.

Maar eigenlijk zijn ze niet helemaal vergelijkbaar.....op hun eigen gebied (pokemon als spel/concept, HP als romanfiguur) zijn ze beiden briljant, en verdienen over lange tijd beiden een plaatsje in de geschiedenisboeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij geeft altijd van die lange antwoorden hè
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef graag volledige antwoorden ; soms zijn die kort, meestal lang. Dat gaat sneller ;-)

Andere antwoorden (4)

Ik denk harry potter want dat is wel heel populair en van pokemon hoor ik wel wat minder van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Harry Potter, want zij hebben fans over de hele wereld pokemon niet bijv. in frankrijk kijken ze daar niet naartoe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Harry wint. Pokemon is alleen populair binnen een bepaalde leeftijdscategorie en vooral door de leuke spellen en de kaarten, Harry Potter wordt gelezen door mensen van 9 tot 99, de films zijn wereldwijd kaskrakers en ook de merchandise doet het minstens net zo goed als die van Pokemon.

De spin-of van Harry Potter is bovendien veel groter: het hele young adult fantasy-segment is min of meer ontstaan naar aanleiding van het succes van Harry Potter. Zonder Harry geen Twilight bijvoorbeeld. Het kan natuurlijk ook zijn dat de tijd er gewoon rijp voor was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verreweg Harry Potter.
Bij enquete is vastgesteld dat 83% bekend is met Harry Potter en slechts 38% het fenomeen Pokemon kent.