Hoe zit het met de wajong en na school gaan ?

ik weet eigenlijk niet zo goed hoe het zit als je een wajong uitkering hebt en je wilt na school gaan voor een opleiding van 3 jaar. en zijn de reiskosten dan ook voor mezelf of worden die net als een normale student mee gerekend.?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Beste Michelano,

Je wilt graag weten welke invloed scholing heeft op je Wajong uitkering en of je de reiskosten dan zelf moet betalen.
We kennen twee situaties:

Wajong gestart voor 1 juli 2010
De Wajong uitkering verandert niet.

Wajong gestart na 1 juli 2010
Wanneer je een opleiding gaat volgen heb je in plaats van 75% recht op 25% van het minimumloon (i.v.m. studiefinanciering of tegemoetkoming scholieren via DUO).

Wanneer je niet met eigen vervoer of openbaar vervoer naar school kunt is het mogelijk een vergoeding te krijgen voor vervoer naar de school of opleiding.
Soms is het mogelijk de kosten van een opleiding vergoed te krijgen van UWV. Dit is het geval wanneer de opleiding ervoor kan zorgen dat je weer betaald aan het werk kan. Weet je al welke opleiding je wilt gaan volgen? Dan mag je altijd contact opnemen met UWV. Je bespreekt dan met de arbeidsdeskundige of UWV de opleiding kan vergoeden.

Succes gewenst!

Met vriendelijke groet,
Marleen
www.uwv.nl/webcare