Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom klinkt 5de gitaarsnaar (de 2de dikste) bij sommige akkoorden zo raar?

Bij sommige akkoorden die ik speel klinkt mijn 5de snaar (de 2de dikste) heel raar en dof, eerst dacht ik dat ik niet hard genoeg op de snaar drukte maar aangezien mijn vinger open ligt na het spelen denk ik dat het aan iets anders ligt. Weet iemand hoe dat komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Het kan zijn dat het een snaar is die je meer gebruikt dan de andere snaren / harder aanslaat, en dat de snaar eerder versleten is dan de andere snaren.
Andere mogelijkheid: niet alleen de druk waarmee maar ook de plek waar je je vinger neerzet heeft gevolgen voor de klankkleur.
Het kan ook zijn dat die snaar een akkoordtoon voortbrengt die qua ligging van de tonen binnen het akkoord minder voor de hand ligt en dat die doffer lijkt te klinken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens naar je rechterhand. Raak je alleen met je vingers of het plectrum de snaar aan? Of raakt ook je hand zelf misschien perongeluk de snaar, waardoor je deze dempt.

Check ook even of deze snaar zowel bij de kam als bij de brug goed over het randje gespannen is, en niet buiten het inkepinkje is geschoven.

Is er niet een stuk snaar dat over is en uitsteekt onder de kam of uit de kop, dat tegen deze snaar aan komt?

Is de snaar niet beschadigd?

Zet je je vinger in het vakje zo dicht mogelijk bij de fret van het hogere vakje? Er tegenaan het liefst?

Is het een spaanse/akoestische gitaar, of is het een elektrische gitaar? Bij een elektrische gitaar van lagere kwaliteit wil de kam namelijk nog al eens te veel mee geven bij het aanslaan, waardoor de snaar tijdelijk minder hard gespannen wordt bij het aanslaan, en daardoor ontstemt. Dat had ik bij mijn eerste squire, heel irritant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal goede tips, je kan eventueel ook naar een muziekzaak gaan om hem opnieuw te laten afstellen. Het kan zijn dat de snaar iets hoger op de hals ligt dan de rest van de snaren. Of hij is aan vervanging toe.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding