Waarom smelt de steker als ik een 1000 watt versterker in de sigaretaansteker ingang stop?

Ik heb een 1000 wat versterker in de auto die ik van stroom moet voorzien, dit wil ik doen via de sigaretaansteker uitgang.
Het werkt wel even maar duurt niet lang voordat de stekker smelt en de versterker uitvalt.
Dit is nu al de 3de stekker die verbrand is.
Hoe kan ik dit verhinderen/oplossen?
Het betreft een Volvo 440 uit 92.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een transformator er tussen stoppen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n versterker trek veel stroom, als de verbinding dan ook nog slecht is, dus veel stroom door een klein kontakt oppervlak dan word de verbinding te warm. Oplossing: koop een ander 12volt stopkontakt/stekker setje, wel goed zekeren. Die sigaretten aansteker is gewoon te licht en te gammel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een plug van een sigarettenaansteker daar volstrekt ongeschikt voor is. Als je de versterker voluit zet loopt er een stroom van 80 Ampère. De plug heeft een heel klein contactvlak met de plus, dus die wordt bloedheet. Je kunt daar dan wel weer je sigaret mee aan kunnen steken, maar dat is vast niet de bedoeling :)
De enige oplossing is de versterker vast bedraden. En dat is ook al niet simpel, want je moet een zekeringgroep zoeken die dat kan hebben.