Waarom wordt achtergrondmuziek gemaakt tijdens gesproken woord?

In de media wordt het gesprek vaak " ondersteund " met achtergrondmuziek of zelfs tunes die mogelijk velen
als hinderlijk ervaren en van het gesprek afleiden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit kan meerdere functies beogen, meestal heeft het gebruik van muziek de bedoeling om een sfeer te maken, dat sommige regisseurs daar niet of maar gedeeltelijk in slagen, is zeer persoonlijk. De één is gek op klassiek en weer een ander op jazz muziek. Heel veel mensen spelen ook b.v. bij verjaardagen of feesten muziek op de achtergrond (terwijl iedereen gezellig zit te praten) dit alles met dezelfde bedoeling, een sfeer te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

wanneer het afleid of hinderlijk is slaat men de plank mis.

Achtergrondmuziek (ook wel een 'muzikaal bedje' genoemd is er meestal om een bepaalde sfeer te creëren.
De reden hiervan is divers. Je kan hierbij denken aan het geruststellen of op het gemak maken van mensen, een sfeer maken die bij een verhaal aansluit (doedelzakken bij lezing van Japanse cultuur is ook niet echt een hit). Bij reclames kan een onbewust gedrag beoogt zijn zoals lust opwekking of een gevoel van 'hebbe-hebbe'
12 jaar geleden
Om een bepaalde sfeer of stemming op te roepen waardoor de luisteraar meer betrokken raakt bij de "lezing" en de luisteraar zodoende meer toegankelijk wordt voor een boodschap die moet worden overgebracht.
De maker van de tekst gaat ervan uit dat de toehoorder een beetje dom is of in elk geval beïnvloedbaar.
Het is dus in beide gevallen, zowel positief als negatief afleiding.