Mensen in deze musicalfilms zijn geen zangers, maar het klinkt wel goed. Betekent dat, dat eigenlijk (bijna) iedereen kan zingen?

Mits er goed wordt begeleid?
Of is het meer een kwestie van, eindeloos vaak inzingen, dan moet er wel een zuivere noot tussen zitten?
Bijv. Moulin Rouge, Sweeney Todd, Chicago, Walk the line, enz. Je hoort wel duidelijk dat het hun eigen stem is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Acteurs in musicals moeten behalve zingen ook nog kunnen acteren en dansen. Vooral het laatste is nog niet zo heel eenvoudig.

Het beste antwoord

Ja, eigenlijk kan (bijna) iedereen (leren) zingen. Je stembanden zijn een spier die je kunt trainen, je ademhaling en buikspieren zijn je ademsteun om zuiver te klinken en volume te krijgen, met met logopedische oefeningen kun je controle over de klank en luchtuitstroom krijgen. Het is het enige instrument dat vrijwel iedereen kan leren bespelen. Niet allemaal op topniveau, maar wel acceptabel.

Wat maakt dat de meeste mensen niet om aan te horen zijn, is vooral hun ANGST om te zingen, endan ook nog op een niveau dat door anderen te horen is. 'Koren' van totaal ongeoefende zangers, zoals je ze op bruiloften en partijen wel alfabet-liederen kunt horen zingen, of, bij gebrek aan zangonderwijs de laatste jaren, de eindmusical van groep 8, komen vaak niet verder dan een soort onverstaanbaar eentonig gebrom, omdat ze eigenlijk allemaal niet goed durven en domweg niet weten hoe ; geen vertrouwen hebben in hun eigen stem.

Naast leren je stembanden te gebruiken is vooral ook leren luisteren (naar jezelf of, in een koor, de mensen om je heen) ook heel belangrijk. Sommige mensen zijn echt totaal toondoof en die leren het nooit, maar dat zijn er niet zo veel als je zou denken. En sommige niet onverdienstelijke zangers verliezen op een gegeven moment hun stem ook weer ; oudere vrouwen gaan vroeg of laat bijna allemaal met hun stem 'wiebelen'. Vermoedelijk ligt dat aan de ademsteun. In de kerk hoor je dat goed (oudere vrouwen gaan zo vreselijk 'galmen'), maar laatst had ik ook even een erg kromme-tenen-moment toen ik Angela Groothuizen hoorde zingen ; die kan ook beter niet meer in het openbaar als solist optreden.

Zingen is eigenlijk ongeveer 20 % aanleg / talent, en 80 procent oefening / training. En het is vooral een kwestie van doen. Dat iedereen kan zingen betekent overigens NIET dat iedereen in potentie professioneel zanger(es) kan worden ; alleen dat je in staat bent niet vals een liedje te produceren. Zelf zing ik bijvoorbeeld toonvast en zuiver, prima voor een koor, maar voor een solo is mijn stem veel te vlak en te emotieloos ; dat zijn dingen die je bijna niet kunt leren, daar komt echt het talent om de hoek kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Inderdaad, in films moet het eindeloos over, tot het goed is.
Maar vaak worden de geluidsopnamen in een studio gemaakt en dan tot een perfecte soundtrack gemixt. De film is dan wat muziek betreft helemaal playback. In de filmstudio's en de buitenlucht kun je geen goede muziekopnames maken, slechte acoustiek en te veel storende geluiden.
AWM
14 jaar geleden
Ten eerste zijn de meeste acteurs/actrices in musicals en musicalfilms weldegelijk zangers/zangeressen. Misschien niet popsterren, maar velen hebben weldegelijk een talent voor zingen en hebben vaak ook op een kunstzinnige opleiding gezeten. Het zijn zeker geen amateurs die het zingen er even bij doen.

Ten tweede, iedereen kan op een bepaald niveau alles bereiken. Dus ook zingen kan je leren. Talent om echt bepaalde hoge noten te halen of andere lastige aspecten zijn niet aan te leren. Maar door middel van oefening van bijvoorbeeld je ademhaling kan je wel er voor zorgen dat je minder of zelfs niet vals zingt.