Zoek investeerders. Zoals elke startende ondernemer zul je geld nodig hebben. Een banklening is het proberen waard, maar er zijn ook andere opties. Bij de Kamer van Koophandel is hierover alle informatie te krijgen.

Verzin een naam voor je label. Uiteraard heb je een naam voor je label nodig. Zodra je die hebt bedacht, is het raadzaam om na te gaan of die naam niet al gebruikt wordt. Dat kun je bijvoorbeeld doen bij de SENA, maar natuurlijk ook bij de Kamer van Koophandel.

Contacteer de fiscus. Zoek contact met de belastingdienst om alle fiscale zaken (zoals BTW) te regelen. Ook hier kan de Kamer van Koophandel je op weg helpen.

Vraag een licentie aan bij BUMA/STEMRA. Voordat je begint met het maken van de geluidsdragers en/of online verkoop dien je een licentie aan te vragen bij BUMA/STEMRA. De BUMA/STEMRA int de vergoedingen die je als platenproducent verschuldigd bent aan de auteurs. Wees alert! Veel startende labels vergeten dit. De naheffing kan je nog wel eens lelijk opbreken. Meer informatie opwww.bumastemra.nl

Zoek een dupliceerder. Er zijn vele kleine en grote dupliceerders van cd’s. Vergelijk de prijslijsten.

Vraag een ISRC code aan.

Zoek een distributeur. Om je cd’s in de winkel te krijgen heb je een distributeur nodig die er – tegen een vergoeding – voor zorgt dat je cd’s uit de fabriek in de winkels belanden. Ga niet zomaar met iedereen in zee, maar vraag referenties.

Ga aan de gang met internet. Het internet biedt ongekende mogelijkheden voor distributie en verkoop. Je kunt je eigen webshop openen (waar je cd’s kunt verkopen) maar je kunt natuurlijk ook je tracks digitaal aanbieden via zogenaamde downloaddiensten en/of streamingdiensten. Om hier toegang toe te krijgen kun je het beste gebruik maken van een zogenaamde aggregator (een distributeur voor downloaddiensten) of je aansluiten bij initiatieven zoals Tunebase of BOEP. NVPI kan je er meer over vertellen. Klik hier voor contactgegevens.

Meld je bij de SENA. Deze organisatie int de gelden voor het gebruik van je muziek op televisie, radio en in openbare ruimtes. Als je een hit hebt, kunnen de vergoedingen substantieel zijn.www.sena.nl

Stel een artiestencontract op. Het belangrijkste wat je moet overwegen als je een overeenkomst met een artiest aangaat, is wat jij voor de artiest gaat doen en wat je daarvoor terug wilt – en hoe je de kosten en opbrengsten verdeelt. (meer info op de website)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het heeft alleen zin om een platenlabel te starten als je voor artiesten een meerwaarde hebt. Dan kun je denken aan een opnamestudio, of een netwerk voor het maken van reclame. Als je beide niet hebt ben je voor artiesten niet interessant. Dan kunnen ze net zo goed hun liedjes zelf opnemen en op iTunes zetten. Heb je beide wel, dan kun je op zoek gaan naar (beginnende) artiesten die jouw hulp goed kunnen gebruiken.