Wat is in een boek belangrijker : het verhaal of de manier waarop het is geschreven?

Ik wil een boek schrijven omdat ik volgens mij een goed verhaal heb bedacht wat boek-waardig is. Alleen twijfel ik eraan of ik het wel goed genoeg kan verwoorden en opschrijven. Kan je bijvoorbeeld ook iemand inhuren om dat voor je te doen? Of is alleen een goed verhaal dat 'wel aardig' maar niet geweldig is geschreven al voldoende?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Absoluut de manier waarop het is geschreven.

Als een verhaal niet goed is geschreven, krijg je geen enkele binding met de personages. En als je geen binding voelt met de personages, laat het je koud wat er allemaal met ze gebeurt. En dat is nog afgezien van het genot om de teksten van een ware woordkunstenaar te lezen.

Ik lees liever een fantastisch geschreven verhaal waar niet zoveel in gebeurt dan een verhaal waarin er van alles aan de hand is en dat in theorie spannend zou moeten zijn, ware het niet dat ik me met gekromde tenen door de tekst heen moet worstelen.

Natuurlijk kun je iemand anders inhuren om het werkelijke schrijven te doen. Maar hou jezelf niet voor de gek: die ander is dan de auteur, jij alleen de sponsor met een aardig idee. Dan zou ik je toch meer aanraden om zelf te gaan schrijven, en herschrijven, en weggooien, opnieuw beginnen en nog eens herschrijven. Je zou jezelf wel eens kunnen verrassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het moet beide boven een bepaalde hoogte van niveau zitten:

- Als het verhaal slordig geschreven is is het niet fijn om te lezen dus is dit erg belangrijk. (je leest natuurlijk wel voor je plezier)
- Aan de andere kant is het ook erg belangrijk dat je boek een goede inhoud heeft, je kan nog zulke mooie woorden op papier schrijven maar als je geen verhaal hebt slaat het ook nergens op.

Over de andere vraag of je iemand kan inhuren om het voor je te verwoorden weet ik niet. Het is natuurlijk altijd mogelijk om bij vrienden / familie / collega's te vragen of zij je hierbij kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat een goed verhaal het belangrijkste is. Het verhaal moet pakken en uitnodigen om verder te lezen. Je wilt weten hoe het afloopt! Niemand is een perfecte schrijver maar je kan wel talent hebben om te schrijven en
dan een leergang of school volgen om je te perfectioneren. schrijven is nl. ook een vak dat je moet leren. Sommigen denken dat ze niet goed genoeg zijn en toch is het vaak hun ongebreidelde fantasie en de manier van verwoorden die mensen doet lezen.
Ik zou zeggen: Ga schrijven! Leef je uit en geniet! Het is zo leuk om te doen en als je het klaar hebt, laat het anderen eens lezen. Je hoort snel genoeg of ze het een goed, boeiend verhaal vonden en wat ze evtl. storend vonden of juist goed. Wanneer ze zeggen dat je het uit moet geven omdat meer mensen hiervan moeten genieten, stuur het eens op naar een uitgever.
Als zij het verhaal goed vinden, kunnen zij je advies geven of je eerst moet laten checken op taalfouten of iets dergelijks. Zij hebben dan wel weer tips/adressen voor je.
13 jaar geleden
voor mij geld hoe het geschreven is.
een goede verteller kan zelfs het saaiste verhaal nog levendig maken.

Maar ik zou zeggen ga het proberen en publiceer je verhaal op een gratis ebook site ( ff googlen), dan kunnen andere mensen gratis je verhaal lezen en feedback geven.
Zo kan je verschillende stijlen en verhalen uitproberen

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de manier waarop het geschreven is het belangrijkste is. Godfried Bomans bijvoorbeeld schreef vaak over onzin, maar omdat hij mooie zinnen maakte en een goede woordkeus had werd het leuk. Ik denk dat het verhaal zelf ook belangrijk is, maar door goed te schrijven zullen meer mensen zich tot het boek aangetrokken voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf nog nooit een boek uitgegeven, maar heb wel een poos verhalen online geschreven op hyves. Voordat ik daaraan begonnen was, heb ik wel eerst wat informatie op internet gezocht, want ik zat met hetzelfde probleem. WAt mij toen veel heeft geholpen, waren vooral de tips en de oefeningen. Omdat je op die manier je eigen schrijfstijl ontdekt. Het is namelijk niet aan te raden om "net zoals die en die" te schrijven. Want de manier waarop je schrijft is gelijk aan je handtekening, hoe je iets tekent, hoe je schrijft (met pen) enz. Je kan een schrijver aan de stijl ontdekken. Je moet het dus vooral bij jezelf zoeken.

Je kan bijvoorbeeld eens een boek gaan lezen, online verhalen zoeken en dan bekijken als schrijver, en niet als lezer. Je zal ontdekken dat ze allemaal verschillen van elkaar. Soms veel, som weinig.

En er zijn heel veel soorten stijlen, hoor! Het zegt ook meteen veel over jou als schrijver. Je kan als voorbeeld J.K. Rowling nemen, die heel veel kennis in haar boeken heeft gestopt over de oudheid en mythologie, maar ook sprookjes. Veel van haar "dingen" kan je gewoon op internet terugvinden!

Als je begint met schrijven, moet je ook niet denken als lezer. Je moet denken als schrijver: jij schrijft, de lezer leest. Jij moet het verhaal over brengen op de persoon die het verhaal in handen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verteltrant is (voor mij) het belangrijkste. Het beste, mooiste of spannendste verhaal wordt de nek omgedraaid als
het slordig, onbegrijpelijk of langdradig is geschreven. Dan haak je als lezer al snel af.
Aan de andere kant, als een minder spannend of wat saai verhaal goed wordt opgeschreven, kan het toch boeien en zeer de moeite waard zijn om te lezen.
Enne... probeer het eerst zelf! Dan is het echt van jou!
Als het af is vraag je mensen uit je omgeving om het kritisch te lezen en verbeterpunten aan te aan te geven.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De manier waarop het is geschreven, zeker weten. Dat is de manier waarop een schrijver zijn lezers meekrijgt. Het verhaal hoeft dan niet geniaal te zijn. Sterker nog, heel veel verhalen zijn maar gewoon.
Maar als een schrijver goed nadenkt over de personages, de situaties en het eigen kan maken dan kan het een heel mooi verhaal worden. Ik schrijf zelf ook verhalen, waaronder één die zich afspeelt op de middelbare school. Het verhaal wilde ik zo realistisch mogelijk maken, alleen de personages heb ik allemaal apart gemaakt. Voordat ik begon heb ik goed nagedacht over welke personages mooi pastten binnen de verhaallijn en hoe ze zouden reageren op bepaalde situaties. Nu denk ik dat ik een mooi verhaal heb met veel metaforen waarin de personages leren van elkaar. Het is alleen nog niet helemaal af. :)
Maar misschien denk je maar dat je niet geweldig kan schrijven en ontdek je wel een verborgen talent. Misschien kun je (als dat past in je verhaal) de hoofdpersoon jouw eigen karakter geven, dan is het makkelijker schrijven ;)
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de manier er zijn ook boeken zonder verhaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt absoluut helemaal volledig beide.
Ik ben in schitterende boeken begonnen - echt, vloeibare poezie gewoon - die ZO mooi geschreven waren, dat je maar blijft lezen, of zo spannend dat je blijft omslaan, maar aan het eind zo rammelig in elkaar zaten of zo'n anti-climax hadden, dat je gewoon met een kater blijft zitten.

Ook heb ik boeken gelezen waar bijna geen doorkomen aan was, zo slecht geschreven of slecht vertaald, maar met een plt dat je denkt : daar zou iemand eens een ECHT boek over moeten schrijven.

Puntje bij paaltje is het goede verhaal niet ietsiepietsie belangrijker voor het na-gevoel, maar je moet wel een volhouder zijn om het einde ook te halen.

Voor een schrijver is het dus ontzettend belangrijk dat je EN een dijk van een verhaal opbouwt, EN dat doet in een goed geschreven verhaal, met goede karakters en sterke dialogen.

Een goed /plot bedenken kunnen heel veel mensen.
Goed kunnen schrijven is al minder mensen gegeven.
Maar beiden combineren is een vak - of een gave; pas DAN mag je jezelf schrijver noemen. (Beiden kun je trouwens gedeeltelijk leren / ontwikkelen. Spontaan, uit het niets geschreven boeken van onervaren schrijvers komen maar weinig voor. )

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je een heel goed verhaal ' hebt' maar dat niet kunt schrijven (dit komt veel voor bij levensverhalen / ware verhalen) kun je inderdaad gebruik maken van een ghostwriter. Die schrijft dan het boek aan de hand van jou verhaal / plot.