Waarom kan Spotnet niet verwijderd worden door brein en ftd wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.
Ftd maakte gebruik van 1 servercluster (meerdere servers die samenwerken) op een centrale locatie in Nederland. Wanneer die servers plat gaan, is FTD plat.

Spotnet werkt door middel van een gedecentraliseerde opslag, de binaries.
Om toegang te krijgen tot de binaries (alt.bin) heb je een newsserver nodig, normaal een externe partij zoals eweka of xlned. Die newsserver staat in een soort spinnen web. Iedereen staat in verbinding met elkaar, direct of via een ander. Zodra een klant van eweka iets upload, wordt dat door dat web verspreid naar bijna alle andere newsservers.

Mocht brein bijvoorbeeld eweka offline krijgen, staat alles ook al bij xlned, xsnews, giganews en vice versa. Het web waar de newsservers in staan is te groot en te snel om aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Spotnet zelf beweert dat ze niet afgesloten kunnen worden. Of dat ook werkelijk zo is dat is alleen maar afwachten.

De voornaamste reden, dat ftd wel verwijderd is en spotnet (en al die andere sites) niet, is dat Brein niet alles tegelijk kan. Bovendien ligt het juridisch heel ingewikkeld.

Hoe snel het zal gaan met andere sites als spotnet, zal alleen maar afhangen, van hoe succesvol Brein is met andere zaken. Lukt het ze, om weer een paar sites te (laten) verbieden, dan zullen ze in hun enthousiasme ook spotnet aan gaan pakken. Lukt het met andere zaken niet, dan hoeft spotnet voorlopig nergens bang voor te zijn.

Het is een kat- en muisspel, en dit gedoe zal nog jaren duren, omdat er steeds weer nieuwe dingen bedacht zullen worden. Zolang internet zal blijven bestaan, zullen er mogelijkheden zijn om muziek en films te downloaden.

Op de lange termijn zal Brein in het voordeel zijn, omdat ze over de financiele middelen beschikken, om eindeloos door te procederen; net zolang tot ze gelijk krijgen. Maar tegen die tijd zal er misschien een duidelijke wet zijn. Iets als: alles mag je downloaden (en uploaden), maar de harddisks worden 20 Euro duurder. Voor die 20 Euro krijg je het recht om alles te downloaden wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft met servers te maken dacht ik. En spotnet zegt dat de server waar alle "spots" opstaan niet binnen het bereik ligt van brein.