Waarom heet de Efteling eigenlijk Efteling?

De kids vragen zich dat af en ik weet het antwoord niet zo 123

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/naam-efteling.127398 Deze vraag is pas nog gesteld..

Antwoorden (5)

Waarom heet jij zo als jij heet? Je ouders gaven die naam zo ook de ontwikelaar van de efteling! Net zo goed als dat walibi world eerst six flax heete
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de andere antwoorden die ik heb gekregen blijkt dat het weldegelijk een betekenis heeft en niet zomaar een naam is. Wel bedankt voor je reactie.
De naam is een verbastering van Efferlinge (1547), Erfsteling (1577), Ersteling (1626), Effterlingh (1656), Essteling (1730). De Gothische "ss-en" in het laatste woord werden uiteindelijk aangezien voor ff-en.

Voor de betekenis van de naam Efteling zijn er twee verklaringen waarvan de eerste de meest waarschijnlijke is.

De grens tussen Holland en Brabant liep vroeger op de plaats waar nu, binnen onze gemeente, de Zuidhollandsedijk gelegen is. Deze dijk vormde tevens de noordelijke grens van Loon op Zand.
Wanneer men uit Holland kwam en over de Vaart was gezet die door Kaatsheuvel liep dan was de hoeve die in dit gehucht stond, inderdaad de "eerste" op Loons grondgebied en tevens de eerste op Brabantse grond die men tegen kwam. "De Eerstelinghe" van Loon.

Een andere verklaring is dat op deze plaats een boerderij annex herberg heeft gestaan met de naam "Ersteling". Bekend is dat vele Kaatsheuvelse gezinnen reeds aan het begin van de 20e eeuw gingen spelen op het "Eftelings Bergske".

Toegevoegd na 1 minuut:
Bron is http://home.planet.nl/~deute003/lokaal/tekst/10g21.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord. Hier heb ik echt wat aan! Ik ga het morgen aan de kinderen uitleggen.
Efteling is een voormalige buurtschap in de gemeente Loon op Zand. De buurtschap lag op de plaats waar tegenwoordig het attractiepark de Efteling is gevestigd. Vanaf de veertiende eeuw wordt de buurtschap op achttien verschillende manieren geschreven, zoals Efterlinc, Dechterlinc, Achterling en Ersterlinhe.
Mogelijk is het attractiepark hiernaar genoemd.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkomst naam Efteling nog steeds een geheim:
Er wordt verteld dat een hoeve in dit buurtschap de naam ‘Ersteling’ droeg. In 1950 oppert pater Rijkers dat de naam Efteling een afgeleide is van Ersteling, de naam van de boerderij dus die zelfs op een uithangbord zou hebben gestaan. In de loop der eeuwen is deze naam verbasterd tot Essteling. De Gotisch geschreven s’en in Essteling ging men op den duur uitspreken als een f. Later spreken anderen dit weer tegen.
Vanaf de 14de eeuw wordt de huidige naam Efteling in protocollen op minstens 18 verschillende manieren geschreven. Ze variëren van Efterlinc, Dechterlinc, en Achterling tot en met Erstelinghe. Deze naam is een aanduiding van een buurtschap dat zich uitstrekte van de huidige Eftelingsestraat, zuidwaarts tot aan de Duikse Hoef.
Zolang de dames en heren deskundigen er niet uit zijn, houdt de Efteling vast aan de
uitleg van pater Rijkers. Of het wonderlijke geheim, dat eigenlijk wel past bij een sprookjespark, ooit ontrafeld zal worden, blijft de vraag. Misschien hoeft dit ook niet en zal het geheim een geheim blijven…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is pas geleden nog gesteld, het antwoord daarvan was:

De Efteling kwam vermoedelijk aan zijn naam door een hoeve die gebouwd werd in de 16de eeuw en de naam "Ersteling" had. De hoeve verdween, maar de buurtschap kreeg de merkwaardige naam van de hoeve. "Ersteling" werd verbasterd tot "Essteling". De gotische s’en ging men op den duur uitspreken als een f waarna de buurtschap de naam "Efteling" krijgt.

Dit is helemaal volledig. Zo staat het ook op verschillende sites.