Hoe speel je het best Maxxen?

Bierspel met dobbelstenen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is MEXEN van mexicaantje :)

Het beste antwoord

De Spelregels...
Mexicaantje/Mexxen is een spel dat met 2 dobbelstenen gespeeld dient te worden. In maximaal 3 en minimaal 1 gooi moet door de beginnende speler een zo hoog mogelijke score worden gehaald. De puntentelling hierbij is als volgt:
- Het hoogste aantal ogen stellen de tientallen voor.
- Het laagste aantal ogen stellen de eenheden voor.
- Bij het gooien van 2 gelijke ogen telt deze als een honderdtal.

De overige spelers dienen in maximaal hetzelfde aantal worpen als de beginnende speler een mogelijk hogere score te behalen. De verliezer is degene die van alle spelers de laagste score heeft gegooid en deze krijgt 1 strafpunt. Een speciale worp, genaamd de Mexx, is de hoogste worp die haalbaar is en bestaat uit een 2 en een 1. Is er in de speelronde een mexx gegooid, dan krijgt de laagste gooier 2 strafpunten. Bij het gooien van meerdere mexxen kan dit al aardig in de punten gaan lopen.

Er zijn meerdere manieren om te mexxen. Vaak krijgt elke speler een dobbelsteen die aan het begin van het spel op 6 wordt gezet. Bij elk verlies gaan er 1 of meer (als er mexx is gegooid) punten af en wordt de dobbelsteen dus gedraaid tot de juiste score. Is een speler al zijn punten kwijt dan verliest hij het spel en moet hij bijvoorbeeld een rondje drinken of een shotje adten

proost!