HiFi is een gedateerd begrip, en betekent 'High Fidelity'.
Dat betekent waarheidsgetrouw, net echt.
Dus klinkt een viool uit mijn luidsprekers net als een echte viool. Eigenlijk vandaag de dag een onzinnige vraag, omdat 95,7% van de bevolking nooit een echte viool gehoord heeft.
Een MP3 is een mishandeld audiobestand. Door compressietechnieken is de file klein gemaakt en daar treden verliezen op. Je kunt een hoge 'bitrate' kiezen, zodat je wat minder verliest, maar als je ze download heeft iemand anders dat al voor je gekozen.
Nee, ze zijn dus niet HiFi, maar dat maakt niet uit.
De meeste jongeren zijn of toch al doof, door harde volumes, of ze weten toch niet hoe het origineel moet klinken. Dan mis je niets.
En ouderen horen ook niet meer goed.
Dus leve de MP3.

Toegevoegd op 13-06-2009 00:00:10
Nog ff een aanvullinkje: De echte audiofiel kiest voor ongecomprimeerde audio. Maar niet elke MP3 speler kan dat afspelen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dat is ook een redenering. Net de andere kant op dan ik, maar zeker niet minder waar. +1 van mij.

Andere antwoorden (5)

Ja, in het algemeen wel, denk ik. Ik heb even op wikipedia opgezocht wat er precies onder HIFI wordt verstaan.
Er staat:
High fidelity, Hi-Fi of HiFi is een Engelse term die in het Nederlands "hoge betrouwbaarheid" (fideel) of "werkelijkheidsweergave" betekent. Er wordt mee bedoeld dat de geluids- of beeldkwaliteit van de apparatuur een grote natuurgetrouwheid vertoont met het origineel en (zeer) lage toegevoegde ruis en vervorming heeft.

Als het geluid dus natuurgetrouw klinkt, ook op MP3, dan is dat HIFI.
Je kunt natuurlijk ook slechte MP3-tjes hebben en die zijn dan Low fidelity.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt HiFi, maar als je een mp3 hebt van zo'n 320 kbps, heb je best een goed stuk muziek. En als het goed is, uiteraard ook in stereo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MP3 is geen HiFi. MP3 is een compressiebestand (daarom is het zo handig klein) van de originele opname.
Vrijwel niet hoorbare zaken zijn er uit gefilterd, waardoor het op het wel heel erg op het origineel lijkt.
Als je echter de originele weergave naast de MP3 weergave hoort, is er een duidelijk kwaliteitsverschil.
Vergelijk het met een foto van 1 Mb t.o.v. 5Mb.
Op het oog geen verschil, maar als je ze uitvergroot zie je het detail-verschil duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, al zijn er weinigen die 't verschil tussen een CD en een 320kbit mp3 kunnen horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, super High Fidelity...