Wie kent meer details over een natuur documentaire waarin een soort van marmot zich massaal van een klif stort, maar die verzonnen was?

In de jaren 70 is er ooit een documentaire gemaakt met een marmot-achtige die zich van een klif stort als er teveel van zijn soort is. Nog niet zo lang geleden heb ik ergens daarvan gehoord dat het verzonnen was. Kent iemand die documentaire?

Toevoeging na de informatie via een paar antwoorden.
Ik weet alleen dat de maker iets wilde bewijzen, maar de manier waarop dit duidelijk is geworden en gemaakt dat zou ik willen weten.

Na google krijg je de verwijzing naar een documentaire uit 1973, maar er is nog geen artikel op wikipedia volgens de informatie die ik vandaag op het scherm krijg.

http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Lemmings_(film_uit_1973)&action=edit&redlink=1

Via utube via de antwoorden nog meer gevonden:
http://www.youtube.com/watch?v=HsFVzywPNEc&NR=1

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Dat was in 1958. De film heette "White Wilderness" en was een Disney natuurfilm. De dieren waren lemmings, hoe heet dat ook weer in het Nederlands?

Toegevoegd op 10-06-2009 20:23:32
Oh ja, de arme beestjes werden in de studio op een besneeuwde draaitafel gezet en weggeslingerd.
Je moet wat over hebben voor mooie film.
De partij voor de dieren bestond toen nog niet :)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lemmings zijn ook in het nederlands lemmings!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, ik dacht lemmingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk! ;-)
Die diertjes zijn lemmings! De documentaire ken ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dieren zijn lemmings, en de documentaire heeft ZO veel impact gehad, dat tot op de dag van vandaag vrijwel iedereen gelooft dat lemmingen die dieren zijn die massaal zelfmoord plegen eens in de zoveel jaar.
Ik was zelf ook verrast te horen dat het een hoax was.

Op deze link is hij terug te kijken.

Toegevoegd op 10-06-2009 20:35:43
En daaronder nog een link naar een lang (engels) artikel hierover.

Toegevoegd op 10-06-2009 20:40:35
Wat overigens in de film gebeurt, is dat een in feite al bestaande theorie (we weten namelijk nog steeds niet waaróm lemmingenpopulaties zulke sterke fluctuaties vertonen, van periodieke overbevolking tot mijna niets en weer terug) die in scene is gezet om het verhaal te vertellen. De geimporteerde lemmingen buiten hu natuurlijke omgeving werkten blijkbaar niet voldoende mee om het spontaan voor te doen, dus heeft meneer Disney ze 'een beetje geholpen'.
Maar daarmee wel slechts één theorie voor waar feit aan de wereld opgevoerd. En met succes, mogen we wel concluderen.

Toegevoegd op 10-06-2009 20:41:28
En nog een link - het barst er van. Interessant wel.