Deze is verantwoordelijk voor alle niet technische zaken, zoals de productie zelf. Deze handelt de zakelijke en juridische kant af.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als een filmbedrijf investeert in een film dan zorgt de executive producer ervoor dat bijvoorbeeld het budget niet wordt overschreden en er winst wordt gemaakt. Het is te vergelijken met een projectleider van een project. Deze zorgt niet voor de uitvoering zelf, maar zorgt er wel voor dat de uitvoering er komt. Op tijd en binnen budget.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een Nederlandse term is een Uitvoeren Producent. Het is dus een managementfunctie.

Toegevoegd na 15 minuten:
Als producer (ook wel productieleider genoemd) ben je hoofdzakelijk bezig met het organiseren van audiovisuele producties: je zorgt voor de benodigde faciliteiten, materialen en mensen. Je bent daarbij zowel organisator als budget- en tijdsbewaker.

Taken

** Bij aanvang van een productie ga je samen met het team na, of een productie financieel en organisatorisch haalbaar is.

** Op basis van de plannen en ideeën van de producent en regisseur stel je een productieschema op. Aan de hand van dat schema regel je alles wat nodig is om de productie tot stand te laten komen.

** Je voert administratieve werkzaamheden uit die bij de productieplanning horen.

** Je bewaakt de begroting. Wanneer er te veel of te weinig wordt uitgegeven, geef je dit aan.

** Je bewaakt de voortgang en bespreekt eventuele problemen met de regisseur. Je zoekt waar mogelijk ook naar oplossingen.

** Je vergadert met opdrachtgevers en productieteams en je hebt veel contacten met verschillende partijen.

De uitvoerend producent mag behoorlijk ver gaan in het nemen van drastische maatregelen, tot zelfs ingrijpen in het artistieke proces, als de financiële haalbaarheid van de productie in gevaar komt.