Heeft de vrijmetselarij iets met de illuminatie te maken?

Ik had gehoord dat het klopte en het niet klopte. Wat is het nu?

Toegevoegd na 22 uur:
Klopt het dat de illuminatie aan de top staan van de freemasons?Is dat een goede verband?

Weet jij het antwoord?

/2500

wat ik er van weet kan ik alleen baseren op het boek de da vinci code van dan brown dat ik heb gelezen. Hierin zijn enkele leden van de illuminatie ondergedoken binnen de vrijmetselarij. Ze hebben dus in feite niets met elkaar te maken, maar vanuit de vrijmetselarij waren illuminatie leden doorgedrongen om meer macht te krijgen. Ik weet niet of deze informatie waarheid is. Ik baseer het alleen op wat ik heb gelezen.

Naar schatting zijn er op dit moment in de wereld zo’n vijf miljoen vrijmetselaren. In Nederland telt de Orde ongeveer 6.000 leden. De symbolen van de Vrijmetselaars (en de Illuminati?) zijn wijd verspreid. Zo staat een van de bekendste symbolen gewoon afgedrukt op dollarbiljetten! Hierover zegt Brown in een interview: “Dit symbool is een oorspronkelijk ontwerp van Charles Thomson en werd gepresenteerd aan de Amerikaanse bank in de veertiger jaren toen de Illuminati een wijdverspreid en geaccepteerd genootschap werd en infiltreerde in de Vrijmetselaars Orde van Freemasons. In die tijd waren er veel politici lid van deze Orde, waaronder Vice-President Henry Wallace. Veel historici geloven nog steeds dat President Roosevelt is overgehaald door Wallace om dit ontwerp te gebruiken. Andere complottheorieën zeggen dat juist Franklin D. Roosevelt een hooggeplaatst lid was van de Freemasons.”

Bronnen:
http://www.wereldgeheimen.nl/de_illuminati.htm

Jazeker, die hebben wel wat met elkaar te maken. Over beide doen de raarste complottheorieën de ronde, dat is het grootste verband.

Vrijmetselaren en illuminati hebben niets met elkaar te maken. Fanatieke christenen koesteren weerstand tegen de (imaginaire) Illuminati, die zij zien als de grondlegger van de NWO, die macht over de wereld zou zoeken. De NWO is verzonnen door de tsaristische geheime dienst eind 19e eeuw en in een falsificatie gepubliceerd als de zgn. 'Protocollen van de wijzen van Zion' om het eerste zionistische congres in Genève in een kwaad daglicht te stellen. De propagandamachine van Hitler gooide daar een schepje bovenop dit antisemitisch bedoelde geschrift te betrekken bij vrijmetselarij. Illuminatei is de naam voor zeer verschillende genootschappen. De oudst bekende hiervan is het Spaanse genootschap Alumbrados (letterlijk: de verlichten), die zich in de 16e en 17e eeuw bezig hield met innerlijk leven en mystiek. Hiernaast bestond er in Frankrijk een groep onder invloed van Joodse en Arabische mystiek, het werk van Erasmus, de moderne devotie en het quiëtisme en die anti-hiërachische ideeën aanhing. Deze groeperingen kwamen van 1527 onder vuur te liggen door de inquisitie. Velen werden vervolgd. De bekendste Illuminati zijn lid van de door Adam Weishaupt in het leven geroepen "Orde der Volmaakbaren". Tot deze groep behoorden o.a. Herder en Goethe (vrijmetselaar). De geschiedenis van de Beierse Illuminati begon in 1776, toen mensen uit de vrijmetselarij met door de jezuïeten opgevoede Adam Weishaupt in Ingolstadt een orde stichtten onder de naam Gesellschaft der Perfectibilisten. Het hoofddoel was de reformatie van de kerk en de emancipatie van de burgerij. De organisatie van deze Illuminati was gebaseerd op de vrijmetselarij, maar behoorde daar niet toe. Karel Theodoor verbood de Illuminati op vele gronden, waaronder de inmenging in de buitenlandse politiek. 111 jaar na het verbod werd de orde in 1896 opnieuw opgericht. Sinds een vernieuwing van de orde in 1926 opereerde ze vanuit Berlijn, echter sinds 1929 is ze weer verdwenen. In veel recente populaire ongefundeerde complottheorieën spelen 'de Illuminati' een rol. De Illuminati werden gepopulariseerd door de romans en films. De illuminatie van Beieren worden genoemd in de bestseller ‘De slinger van Foucault’ van Umberto Eco. Daarnaast komen Illuminati voor in de eerste Tomb Raider film, Deus Ex en in het boek Het Bernini Mysterie van Dan Brown, dat verfilmd werd: Angels & Demons (mei 2009).

Bronnen:
Thot, Wikipedia

Volgens onderzoekers van allerlei universiteiten in de wereld bestaan de illuminati al minstens zeventig jaar niet meer en hebben ze ook nooit enige werkelijke betekenis gehad in omvang of invloed. Die illuminati bestonden eigenlijk ook nooit echt. met flinke tussenpozen hebben mensen, met zeer verschillende oogmerken, zich die naam zo nu en dan toegeëigend. Ze bestonden dus niet in de veertiger jaren, zoals in één van de antwoorden staat. Dat Roosevelt vrijmetselaar was (zie antwoord hierboven) is geen geheim en hij maakte er ook geen geheim van. Toen hem door een journalist werd gevraagd wie op hem als mens de grootste indruk had gemaakt had hij zijn antwoord snel klaar: "Dat is de Voorzittend Meester van mijn Loge die mij tot vrijmetselaar inwijdde." Desgevraagd wilde hij best zeggen wie dat was. Het was zijn tuinman. Daarmee is gelijk geïllustreerd dat je maatschappelijke status en invloed buiten de Loge binnen de vrijmetselarij niet van belang zijn. Daar wordt levensbeschouwelijke arbeid verricht. Al het andere blijft buiten.

Ik heb begrepen dat een van de oprichters van de Illuminati een vrijemetselaar / freemason werd. Helaas kan ik deze informatie niet (zo snel) voor de dag halen. Dat is vaak het probleem met dit soort onderwerpen, ze verdwijnen vaak spoorloos! Vooral als je kijkt naar de symbolen zou je zeggen dat er een verband bestaat. Een soortgelijke vraag had ik laatst beantwoord, kijk ook naar de reacties op mijn antwoord: http://www.goeievraag.nl/vraag/graad-hoger-vrijmetselarij.118255

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100