Als je bij monopoly een kaartje 'ga naar de gevangenis' pakt, en er staat niet op 'ga niet langs start', krijg je dan 200 euro of niet?

Hier was laatst een discussie over tijdens monopoly, degene met het kaartje heeft op dat moment geen 200 gekregen, maar ik heb hem beloofd dat ik deze vraag zou stellen op goeievraag, en dat wanneer het grootste deel ja antwoord(met goede toelichting natuurlijk) hij de volgende keer 200 extra krijgt aan het begin van het spel.
Licht je antwoord wel even toe zodat ik het beste antwoord kan kiezen :)

Toegevoegd na 15 minuten:
Even voor de duidelijkheid, er staat dus NIET bij dat je niet langs start moet(staat ook in de titel van de vraag btw).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bestaat dat kaartje wel? Volgens mij staat er op: "ga naar de gevangenis, ga niet langs start. U ontvangt geen 200 euro" of iets dergelijks. Anders is het wel heel onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie mijn antwoord. Het kaartje bestaat dus wel....

Het beste antwoord

Je hebt de volgende kaart zowel in de Kans stapel als in de stapel Algemeen Fonds:
Ga direct naar de gevangenis. Ga niet langs "Start". U ontvangt geen ƒ 200.

Lijkt me wel duidelijk toch? Als er niet op staat dat je niet langs start gaat dan heb je een illegale versie ;) Of een nieuwe versie waarin ze de kaartjes niet goed aangepast hebben. Maar je krijgt dus geen geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn herinnering stond het er idd gewoon bij.
U ontvangt geen 200 euro.
+1

Andere antwoorden (4)

Bij start krijg je 200 euro, er staat, ga niet langs start. Geen geld dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Die 200 euro krijg je omdat je start passeert. En nu passeer je start niet en krijg je die 200 euro dus niet.
2. Als er alleen op het kaartje had gestaan "Ga naar de gevangenis" dan was de discussie nog te begrijpen geweest. Maar juist om die vragen te voorkomen is er dus aan toegevoegd "Ga niet langs start"
Alle Monopolyvarianten waarin je geld in de pot stort voor wie op Vrij Parkeren komt of dat je het dubbele bedrag krijgt als je precies op start komt, worden door de echte Monopolyspelers als variante gezien voor Ganzenbordspelers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt géén €200. Mijn Monopoly-versie zegt: Ga diréct naar de gevangenis. Direct, oftewel: niet via een omweg langs Start. In het echte leven stopt je uitkering of salaris ook wanneer je moet 'zitten'. Langs Start gaan is een vorm van uitbetaald krijgen (van werk of uitkering).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de spelregels geldt het als volgt:

Gevangenis
Wanneer moet u naar de gevangenis?
* Als uw pion terecht komt op het vakje “NAAR DE GEVANGENIS”, of
* wanneer u een Algemeen Fonds- of Kanskaart trekt met
“GA DIRECT NAAR DE GEVANGENIS”, of
* als u in één beurt driemaal achter elkaar dubbel gooit.

Als u naar de gevangenis moet, is uw beurt voorbij. U ontvangt geen E 200 omdat u niet langs “START” gaat, maar regelrecht naar de gevangenis.