lak hmm mussle keuken ect
schoonmaakazijn.
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees dit een goed door:

2.2 Behandeling van het klavier
Het klavier kunt u schoonmaken door het afnemen met een vochtige doek en daarna met een zachte doek droog te wrijven. Gebruik geen spiritus of andere agressieve schoonmaakmiddelen! Nooit direct vloeistof op de toetsen sprenkelen maar altijd via een doek. Hou het klavierdeksel open om een vrije luchtcirculatie rond het klavier te houden (voorkomt kromtrekken).

2.3 Behandeling van de kast
De behandeling van de kast van een piano of vleugel is afhankelijk van de oppervlakte afwerking. Moderne en nieuwe piano’s zijn vaak afgewerkt met een polyester laklaag, oudere piano’s (40 jaar of ouder) zijn veelal gepolitoerd. Kasten met een generfd houten uiterlijk zijn gesatineerd.

* Nieuwe piano’s, zwart of andere kleur hoogglans, geen houtnerf:
Afstoffen met een zachte plumeau en ééns per jaar poetsen met een hoogglans polish waarin geen siliconen zijn verwerkt. Vingerafdrukken kunt u verwijderen met een paar druppels ruitreiniger (Glassex o.i.d.) op een zachte doek (nooit vloeistof direct op de oppervlakte aanbrengen).
* Oudere gepolitoerde piano's en vleugels:
Afstoffen met doek of plumeau en ééns per jaar poetsen met polish waarin GEEN siliconen zijn verwerkt. Vingerafdrukken verwijderen met een zachte doek. Nooit met een glasreiniger, spiritus of andere middelen op basis van alcohol. Dit lost namenlijk de politoer direct op.
* Gesatineerde oude en nieuwe piano's:
Houtsoorten waar een dunne transparante laklaag op is aangebracht door de fabriek en waar de nerf in het fineer zichtbaar is noemt men gesatineerd. Deze afwerkinglaag is kwetsbaar voor vocht en gevoelig voor spetters en kringen die na ingedroogd te zijn een lichte bleke plek achterlaten doordat het vocht onder de laklaag is doorgedrongen.
Alleen afstoffen met een stofdoek of plumeau en niet met een natte vaatdoek. Wanneer nodig kunt u de kast inwrijven met een dunne onderhoudsolie of houtveredelingolie zoals teakolie.
Gebruik weinig olie en niet meer dan circa 1 keer per jaar, teveel olie wordt niet meer opgenomen. Na een paar dagen zal dat met veel moeite en veel schone doeken uitgewreven worden.

2.4 Behandeling van de pedalen, wielen en andere messing onderdelen
De pedalen, wielen, slotplaat, klepscharnier van messing kunnen met koperpoets op de voorgeschreven wijze worden gepoetst. Let er wel op, dat de kast rondom niet wordt geraakt, er kunnen daardoor witte vlekken ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Politoer weer glimmend maken kan met een klein beetje minerale olie ook. Politoer is (transparante of zwarte ) schellak opgelost in alcohol en wordt met politoerolie in een aantal dunne lagen op het hout aangebracht.
Je kan een linnen doek (theedoek) tot een gladde prop maken, een paar druppels olie op de doek en dan in 1 beweging op het hout inwrijven. Zorg dat je de doek in beweging houdt (achtjes draaien) en in de beweging weer van het hout afhaalt. Dit voorkomt 'zetten' in de lak.
Voor polyester gelakte piano's, zie hierboven.
Het kan ook zijn dat er natuurlijk gewone hoogglansverf is gebruikt door iemand die geruime tijd geleden de piano zelf geverfd heeft.
In dat geval, gewoon oververven. Zorg wel dat je geen verf op de zangbodem smeert.
Ivoren toetsen kan je schoonmaken met wat spiritus op een schone doek. Wit maken van oud ivoor kan met Waterstofperoxide en UV licht, maar dat raad ik je niet aan om te doen. Dat kan je beter aan een pianoherstelbedrijf overlaten. Ivoren toetsen herken je aan een soort houtnerf structuur in de witte toetsen. De zwarte toetsen werden vroeger van ebbenhout gemaakt.

Toegevoegd na 2 minuten:
oja, als de de (witte) toetsen schoonmaakt met spiritus, pas dan op dat je niet over de zwarte heengaat. Want de kans is dat je de zwarte verf oplost die aan de zijkant van de zwarte toets zit.