Hoe komt het toch, dat de kabeltjes van mijn oordopjes altijd in de knoop zitten?

Als ik de "oortjes" netjes opruim en daarna weer pak om te gebruiken, zitten de kabeltjes bijna altijd in de knoop.
Is daar een goede verklaring voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja hoor. Een lange draad vormt als je die oprolt lussen. Al die lussen gaan op elkaar liggen, en als je de draad later bij een willekeurige lus optilt, heb je dikke kans dat dat niet de bovenste is, waardoro alle lussen door elkaar heen gaan lopen. En hoe noemen we allemaal lussen door elkaar heen ? Juist ; een knoop. Je kunt dit voorkomen door te zorgen dat je altijd de draad aan de bovenste lus optilt (telefoontje NIET verplaatsen dus na oprollen), en dat kan alleen als je begint met oprollen bij de oortjes en eindigt bij het stekkertje. Niet andersom, want dan eindigt de draad sowieso in twee uiteinden, en dat gat altijd mis. Een andere manier is het snoertje om een kartonnetje ofzo heenrollen. Maar ook dan moet de oortjes eerst en het stekkertje het laatst.

Heb er ook last van en probeer ze zo 'netjes' mogelijk op te rollen, maar echt een verklaring ervoor, misschien opdat de kabeltjes vrij lang zijn! Toegevoegd na 27 seconden: opdat=omdat

Dat komt waarschijnlijk omdat je ze niet uitpakt in precies de omgekeerde volgorde van opruimen (rondjes draaiend), maar trekkend. Als de snoertjes gekruist liggen en je trekt, dan zul je bij het uitpakken zelf een knoop maken.

Nee, een echte verklaring niet, het is een gegeven: de wet van de losse touwtjes.

Misschien omdat je hem op een andere manier weer uit elkaar haalt dan dat je hem in elkaar hebt gedaan,

Heeft vroeger mijn natuurkundeleraar uitgelegd: moleculen streven altijd naar de grootste wanorde omdat dit leidt tot het laagste energieniveau. Hij gooide als voorbeeld een doosje lucifers leeg op z'n bureau.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/James_van_Lid...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100