Waarom halen goochelaars altijd albinokonijnen uit hun hoed, en niet konijnen met een andere vachtkleur?

Dit als verdieping van de vraag van Zeehond123 (http://www.goeievraag.nl/vraag/halen-goochelaars-konijn-hoed.109354), omdat daar de antwoorden blijven hangen op het formaat en de primaire eigenschappen van een konijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een goochelaar haalt natuurlijk een truukje uit en tóvert geen konijn, maar die suggestie moet het uiteraard wel wekken. Tegenwoordig weet iedereen wel dat het een truukje is, maar ik kan me best voorstellen dat vroeger mensen echt moesten denken dat die goochelaar een dier laat ontstaan. Albinodieren zien er een beetje onnatuurlijk uit, hebben een uitstraling die beter past bij die suggestie van bovennatuurlijkheid. Albinodieren zijn over het algemeen zeldzamer dan andere dieren (hoewel ik niet weet of dat bij konijnen ook het geval is), dus ik kan me voorstellen dat het publiek van vroeger nog nooit een albino konijn gezien had, en daardoor extra onder de indruk was. Een zeldzaam dier is natuurlijk specialer dan een veel voorkomend dier, wat zo'n voorstelling dus ook specialer maakte. Ik vind het ook niet ondenkbaar dat albinodieren door hun zeldzaamheid al gezien werden als duivelsdieren of behekste dieren oid, en daarom bij 'tovenarij' passen. Of dat het een symbolische waarde heeft, dat het wit symbool staat voor iets Goddelijks, een pure, onbevlekte geboorte (het konijn wordt immers tot leven getoverd door de goochelaar). Maar goed, dit zijn allemaal maar mijn eigen theorieën.

Een donker konijn uit een donkere hoed is bijna niet te vinden ;)"

Omdat het beter opvalt op het podium, omdat de achtergrond meestal donker is zie je een witte konijn veel beter dan een bijvoorbeeld zwart konijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100