Hoe heet het blokje aan het eind van een artikel?

In kranten en tijdschriften staat aan het eind van een artikel vaak een zwart, vierkant blokje.

Hoe heet zo'n blokje, en wanneer wordt het wel of niet gebruikt om het eind van een artikel te markeren?

Picture for question
9 maanden geleden
1.6K
Vortexxx
9 maanden geleden
Lijkt mij de vormgeving en huisstijl van een tijdschrift die bepaalt of daar een blokje staat of niet.
SimonV
9 maanden geleden
De 'tombstone' in het Engels.
Hoewel veel mensen dit symbool uit de wiskunde kennen als het “einde bewijs” of “Q.E.D.” symbool, werd het voor het eerst gebruikt om het einde van artikelen in tijdschriften en andere geschreven contexten te markeren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tombstone_(typography)

Antwoorden (2)

Ik ben even wezen googlen voor je.

Het schijnt een alternatief te zijn voor ''Quod erat demonstrandum'' (q.e.d)
is een Latijnse term die in het Nederlands kan worden vertaald met "hetgeen/wat bewezen moest worden"/"wat te bewijzen was".

Alternatieven:
Tegenwoordig wordt aan het einde van een bewijs in plaats van q.e.d. ook vaak het symbool ■ of het symbool □ gebruikt. Die symbolen zijn voorgesteld door de wiskundige Paul Halmos.[4]

Wordt er een meetkundige constructie gevraagd, dan gebruikt men quod erat faciendum of quod erat construendum.

Als grapje wordt de afkorting ook weleens uitgelegd als Quite Easily Done ("nogal makkelijk gedaan"). In Nederlandstalige wiskundige redeneringen wordt soms met een humoristische noot afsluitend of in tussentijdse lemma's weleens wak (waarheid als een koe) geschreven.

TA: Hier het artikel waar ik de informatie vandaan heb:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Quod_erat_demonstrandum
Toegevoegd op 29 augustus 2023 08:39: bron
9 maanden geleden
SimonV
9 maanden geleden
De vraag is: hoe heet dit symbool. "Die symbolen zijn voorgesteld door de wiskundige Paul Halmos": hij kwam op het idee om deze te gebruiken toen hij eindmarkeringen in tijdschriften zag. Hij heeft het symbool dus niet uitgevonden.
Hallo. Het blokje aan het einde van een artikel wordt een "einde-teken" genoemd, en het wordt gebruikt om aan te geven dat het artikel is afgelopen. Dit teken kan verschillende vormen hebben, zoals een vierkant blokje, een rechthoek of andere symbolen. Het dient als een visuele indicator voor lezers om aan te geven dat ze het einde van het artikel hebben bereikt. Niet alle publicaties gebruiken dit teken, maar het is een veelvoorkomende conventie in gedrukte media, zoals kranten en tijdschriften, om de leeservaring te verbeteren en de lezers te laten weten dat er geen verdere inhoud volgt op dat punt.
9 maanden geleden
SimonV
9 maanden geleden
Plus! Bron:
https://nl.frwiki.wiki/wiki/Signe_de_fin_d%27article