Iedereen zal wel eens een blad inzien. Je staat bijv. ergens te wachten en loopt even zo'n winkel binnen.

Dan blader je wat oppervlakkig door een paar van die bladen om de tijd te doden en leest eens een stukje. Dus als zodanig is het gewoon. Tenminste als je het blad netjes houdt, want beduimelde bladen zal niemand kopen en dan blijft de eigenaar met een strop zitten.

Iets anders wordt het als je allerlei bladen in gaat zien of zelfs allerlei bladen uitgebreid gaat lezen zonder van plan te zijn er ooit een te kopen.

Zonder dat dit direct verboden is lijkt me dit niet helemaal netjes. En uitgebreid lezen kan natuurlijk niet. Maar ja wie zal het je verbieden. Ik kan me wel voorstellen dat de bedrijfsleider in zo'n winkel je er op een gegeven moment op kan spreken.

Het valt me trouwens wel op dat veel bladen in zo'n plastic folie verpakt zijn natuurlijk om proletarisch lezen(zo noem ik het dan maar even) te voorkomen.

Mocht je zo brutaal zijn om zo'n verpakking te verbreken (wat je natuurlijk niet behoort te doen) dan zal de bedrijfsleider je mogen verplichten het tijdschrift te kopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
4e alinea op kan spreken moet zijn: op kan aanspreken
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Doorkijken . inkijken voor je eventueel tot aanschaf overgaat is heel normaal.
Het hele blad lezen zodat je het niet meer hoeft te kopen is zeer ongebruikelijk, niet netjes, en feitelijk een vorm van 'diefstal'. (Je neemt kennis van de inhoud - die intellectueel eigendom is- zonder daar voor te betalen.).
Als dat de bedoeling was, stonden er wel stoelen of koffietafels in de boekenwinkel. De afwezigheid daarvan moge een duidelijke aanwijzing zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dat w'erkelijk denkt, ook na goed nadenken, denk je wellicht ook dat downloaden van films die gewoon te koop zijn of het stelen van PDF's of E-boeken waar je niet voor betaald hebt volkomen legaal is :roll:
Globaal doornemen mag, maar langdurig lezen niet omdat de verloper dan immers een tweedehands produkt gaat verkopen als het tijdschrift alsnog in het rek wordt teruggelegd en dus niet wordt gekocht door degene die dat deed.