Moet een zender van de publieke omroep ook betalen om beelden van de eredivisie (doelpunten) uit te zenden?

Bijvoorbeeld de Vara of het jeugdjournaal, moeten deze nu ook geld betalen voor die beelden?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ze zijn allebei van de publieke omroep. Ik bedoel dus niet voor de commerciële zenders

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Als het Jeugdjournaal of het gewone journaal iets laat zien van voetbal, dan is dat meestal omdat het nieuwswaarde heeft. Die programma's zijn er niet om mooie doelpunten te laten zien, of samenvattingen van wedstrijden uit te zenden. In dat geval wordt er door het Journaal niets betaald. Kranten betalen ook niets om nieuws over voetbal te plaatsen. Zo is er in het 8 uur journaal bericht over de Feyenoord nederlaag, en daar zal niets voor betaald zijn. In principe betalen journaals nooit iets. Nieuw is "gratis".

Als er een belangrijke transfer is, zal het Journaal daarover berichten, en ook een mooi doelpuntje van die speler laten zien. Daar hoeft ook niets voor betaald te worden, want dat is alleen maar gratis reclame voor voetbal in het algemeen.

Sportprogramma's betalen wel. Dat is in langjarige contracten geregeld. B.v. Studio Sport betaalt een vast bedrag voor samenvattingen van alle wedstrijden uit de Eredivisie. Of het hier om programma's gaat van de commerciele of publieke omroep gaat, maakt niets uit.
Er is gewoon een prijs afgesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, een omroep moet betalen, om deze beelden te mogen uitzenden.
AlphaLimaSierra