Jongeren en drank/ reclames, aanzetten daar toe.

Gister zat ik Goede Tijden Slechte Tijden te kijken.
En zag ik hoe charly( stiefmoeder van Rikki), wijn ging proeven met Rikki, uit eindelijk waren ze beiden zo dronken als wat.
Rikki is nog maar net 16 in de serie.
Haar vader Rik vraagt op een gegeven moment aan Charly; ze hoort op school te zitten, ojoh zegt ze mag ze ook eens een dagje vrij, en tenslotte kan ze beter met mij drinken dan met andere.

Met dit stukje komt ook gelijk mijn vraag;

Waarom mogen er pas na zoveel uur alcohol reclames in beeld op tv, en geen sigaretten enzv.
Terwijl dit in een soap serie wel mag???
Ik bedoel zet dit aan dan tot goed gedrag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Ik ken het fragment niet maar als ik zo af en toe een soap serie zie wordt er vaak sluikreclame toegepast. Het is dus verboden voor een bepaalde rijd reclame te maken voor alcohol, maar in de serie kun je natuurlijk wel reclame laten zien en daardoor het verbod omzeilen.
Dat televisie aanzet tot bepaald gedrag geloof ik wel, maar ook in het dagelijks leven komen we deze dingen tegen, het lijkt me verstandiger jongeren met deze te leren omgaan dan ze te verbieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Reclame zet aan tot kopen van het product. Dat is inmiddels al wel bewezen. Om alcoholgebruik onder jongeren niet te stimuleren heeft de overheid bepaald, dat alcoholreclame pas later op de avond mag worden uitgezonden.

Alcoholgebruik in tv series zet ook aan tot drinken. Voorbeeld doet immers volgen. Echter het is in ons land nog niet zover, dat de overheid precies bepaald, wat de complete inhoud van de series is. gelukkig niet. Maar dat wat jij omschrijft eigenlijk een verkeerd voorbeeld voor de jeugd is, dat is wel duidelijk.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik snap je punt. Maar GTST kennende zal er, na een aantal afleveringen, ook wel een moraal boven komen drijven, waarbij Charlie moet boeten voor haar daden...