Waarom worden opsporingsprogramma's extra spannend gemaakt?

Waarom worden televisieprogramma's als Opsporing Verzocht en Peter R. de Vries spannender gemaakt door bijvoorbeeld muziek en speciale cameratechnieken? Ik verbaas me daar erg over, omdat deze programma's toch zijn bedoeld om misdadigers op te sporen en misdaden op te lossen, niet als entertainment.

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Als dit niet gedaan wordt zal het een stuk saaier worden. Dan heb ik geen zin meer om ernaar te kijken, met spannende muziek worden de feiten ook levendiger en ga je jezelf een beetje in het verhaal plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

M.i. moet je beide programma's niet vergelijken. Het eerste wil misdaden oplossen en Peter R. wil alleen maar laten zien hoe goed hij misdaden kan oplossen.
Maar ze hebben één ding gemeen: de slag om de kijkcijfers. Die kun je niet winnen met droge feiten. Dat moet met veel poeha en vooral urenlang met oplopende spanning worden gebracht. Het schijnt te werken.
AWM
14 jaar geleden
Het gaat er uiteindelijk om dat er mensen kijken. En mensen kijken pas in grote getale als het op een aantrekkelijke manier gepresenteerd wordt. Dat geldt voor tv programma's, films, boeken, speeches etc.

Mijn vraag gaat het om de inhoud of gaat het om het uiterlijk, pakt hier ook op terug. Het uiterlijk is feitelijk een lokkertje, een entertainment om je uiteindelijk bekend te maken met de inhoud.

Soms leidt het uiterlijk en alles erg af.. dat is dan ook weer niet echt de bedoeling ..en soms is dat juist wel de bedoeling..omdat de inhoud eigenlijk niet zoveel voorstelt. Dan moet het opgeleukt worden..zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs het journaal moet op de kijkcijfers letten, anders hebben ze een probleem. En het doel van de omroep is kijkers bedienen, niet misdaden oplossen. Dat ze de politie helpen is leuk, maar geen primair doel van de omroep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide programma's zijn niet met elkaar te vergelijken...

Wat Opsporing Verzocht betreft: Na mijn ervaring maken zij weinig gebruik van recontructies...

Peter R. de Vries Misdaadverslaggever is m.i. één van de betere programma's die ons land ooit gekend heeft. Neemt niet weg dat speciale cameratechnieken soms nodig zijn om de realiteit zo correct mogelijk weer te geven in een reconstructie. Dit neemt niet weg dat het daardoor in mijn visie volledig onterecht is om te zeggen dat het daardoor spannender wordt gemaakt...

Eén misdaad weergeven op het niveau soap-serie lijkt me ook niet de bedoeling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opsporing Verzocht vind ik persoonlijk nooit zo spectaculair. Volgens mij ligt de nadruk daar wel degelijk op het oplossen van misdaden. Zij werven namelijk kijkers door het doelgericht sms'en van mensen die aanwezig waren in de buurt van een misdrijf.

Programma's als die van Peter R. de Vries zijn daarentegen vrijwel alleen gericht op de kijkcijfers. Ze worden immers uitgezonden bij de commerciële omroep. Joran van der Sloot 'gepakt' betekent voor Peter alleen maar een hoop kijkcijfers, prijzen en media-aandacht.