Welke Nederlandse tv-formats zijn ook in Amerika te zien geweest en welke Amerikaanse tv-formats zijn ook te zien geweest in een NLD-se versie?

Veel televisie-formats zijn ooit bedacht in een land en gaan daarna de hele wereld over. Een bekend Nederlands voorbeeld is Big Brother. Bedacht door de Nederlandse John de Mol maar nu in diverse landen met eigen versies op tv geweest of het Amerikaanse America's Next Top Model in Nederland met Hollands Next Top Model.

Welke Nederlandse formats hebben een Amerikaanse versie gehad en vice versa?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
6.9K

Het beste antwoord

Hier wat Nederlands succes in het buitenland:

* Het Nederlands bedachte programma Spoorloos
is te zien in 8 landen waaronder Australië en Amerika,
* De kleine Nederlands bedachte variant van Miljoenenjacht, Deal or no deal doet het onwijs goed. Dat programma is inmiddels in 70 landen wereldwijd te zien op tv.
Ook miljoenjacht is het goed gaan doen in het buiteland, (exacte landen zijn bij mij niet bekend)
* Het in Nederland bedachte "De zingende zaak" dat niet echt aansloeg bij de kijkers in Nederland, het format van dat programma is verkocht aan 20 landen.
* Het progamma The phone is al in meer dan 10 landen te zien.
* Het format van het Nederlands programma het familiediner is al verkocht aan Australië, Amerika, Spanje en Griekenland.
* Het programma De Korenslag met een zing battle tussen koren is in het buiteland verkocht aan 8 landen.
* Het welbekende programma Ik hou van Holland word ook uitgezonden in China, Georgië, Polen en Tsjechië.
(in hun eigen versie uiteraard) Ook Australië, Nieuw-Zeeland, Turkije en Oekraine hebben dit format al gekocht van Nederland.
* De Nederlandse jeugdserie Het huis Anubis wekte de belangtelling in Duitsland, Zweden en Amerika.

Nog een Amerikaans succes dat gekocht is door Nederland:
*Het Amerikaanse Wipe-out is verkocht aan Australië, België, Denenmarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Israël, Kroatië, (niet precies te noemen landen) in het Midden-Oosten, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Turkije, Engeland, Amerika, Zweden, Zwitserland en Nederland dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In ieder geval is 'The Phone' van Beau van Erven Dorens de hele wereld over gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amerikaans format bij RTL 5: Wipeout.

Deal or no deal, bedacht bij Endemol door Dick de Rijk, is internationaal format geworden en ondermeer in de Verenigde Staten uitgezonden.

Fear Factor is oorspronkelijk een Nederlands format van Endemol. In Nederland heette het Now or Never of Now or Neverland, en werd het gepresenteerd door Rolf Wouters. De naam werd veranderd in Fear Factor toen de show werd opgepikt door Endemol USA en NBC. De Amerikaanse Fear Factor werd gepresenteerd door Joe Rogan.

Eén tegen 100 is een quiz die tegenwoordig wordt uitgezonden door de NCRV op Nederland 1. De presentatie is in handen van Caroline Tensen. De voor het eerst in Nederland geïntroduceerde spelshow is momenteel wereldwijd een hit. Amerika, Australië, Spanje en nog vele andere landen hebben een eigen versie.
Amadea
13 jaar geleden
Ha, die JohnIOL;

Dat vreselijke Big Brother is ook aan een Amerikaanse maatschappij verkocht en andersom is het verschrikkelijke Rad van Fortuin van oorsprong Amerikaans.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet goed gelezen; dat van Big Brother had je zelf al opgemerkt. Ander voorbeeld van US-import: Sesamstraat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herken de homo
Catherine (format van Oprah)