Mogen acteurs hun teksten zelf schrijven?

Of worden die meestal door de pruducenten of anderen geschreven? Zo ja in welke films of series schrijven acteurs geheel of gedeeltelijk hun eigen teksten?

7 maanden geleden
in: Televisie
Castle
7 maanden geleden
Normaal wordt er aan het script gehouden. Soms krijgen acteurs de vrijheid om tijdens het opnemen wat te improviseren. Hier wat voorbeelden van bekende lines/scenes: https://movieweb.com/iconic-movie-moments-improvised/#napoleon-dynamite---napoleon-rsquo-s-dance-number
Antoni
7 maanden geleden
Vast wel, @erotisi! Soms mag een acteur zelfs een aflevering van zijn eigen serie regisseren!

Antwoorden (2)

Alleen als een acteur/producer een film in eigen beheer opneemt kan hij de tekst zelf schrijven. In de (meeste) andere films heeft de acteur zich aan de (door anderen) geschreven teksten te houden.
7 maanden geleden
In principe niet. Die tekst is immers onderdeel van een verhaal en als zodanig worden die teksten geschreven door professionele scenarioschrijvers.
Maar soms krijgen acteurs se kans om een beetje aan die tekst te sleutelen.
7 maanden geleden