Waarom is Ongehoord Nieuws niet van de buis verdwenen na ophef over het programma?

Aflevering van Nieuwsuur (afl. 155 di 7 juni om precies te zijn) ging erover en zag het laatst toevallig wel weer gewoon in de NPO app staan. Nu wel met andere presentator (presentatrice inmiddels)

een jaar geleden
in: Televisie
1.2K
LeonardN
een jaar geleden
Als ik het zo even snel bekijk:
1. Ongehoord Nieuws profileert zich als actualiteiten rubriek (maar dan vooral gericht op mensen die een afwijkende visie/mening hebben)
2. Klachten komen binnen dat de journalisten niet voldoende doorvragen (terwijl dat wel zou moeten volgens de richtlijnen van de NPO. Zo zou het programma voor misinformatie zorgen. (nepnieuws)
3. NPO legt boete op van 100.000 wegens allerlei schendingen
4. Ongehoord Nieuws voert veranderingen door (of stelt dat te gaan doen), ze gaan zich nu ook een "opinie- en duidingsprogramma" noemen en krijgt een andere presentator https://www.ad.nl/show/on-doopt-ongehoord-nieuws-om-tot-opinie-en-duidingsprogramma-blommestijn-presentator~ad18ac20/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://tvblik.nl/nieuwsuur/7-juni-2022 (10 min)

Antwoorden (1)

Je kunt niet zomaar programma’s van onafhankelijke omroepen van de buis halen, ook zijn die programma’s omstreden. Vrijheid van meningsuiting etc.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Een omroep kan zijn programma's zo van de bis halen.
tinus1969
een jaar geleden
Irrelevante reactie, ronron1212.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
De enige die aspirant-omroepen van de buis kan halen is de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. blijkbaar geeft hij de omroep de kans zichzelf te verbeteren.
ON moet nog gaan voor volledige erkenning dus dan kan de minister alsnog beslissen om het van de buis te trekken, als de omroep zich nog steeds niet houdt aan de code voor NPO omroepen. Ook met een volledige erkenning op zak kan een omroep door de minister uit het publieke bestel worden gehaald
LeonardN
een jaar geleden
@BBvJ De vraag gaat over het programma Ongehoord Nieuws.
Niet zozeer over de omroep Ongehoord Nederland (die dat programma uitzendt).
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 hoezo Irrelevante reactie
Jouw antwoord is onzin natuurlijk kan de omroep het programma er afhalen wat heeft dat met
Vrijheid van meningsuiting etc. te maken?
LeonardN
een jaar geleden
@ronron1212 tinus zegt niks over de omroep, of de makers van het programma. Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat de makers/de omroep zelf natuurlijk altijd het programma van de buis kunnen halen als ze dat willen. Het gaat er om dat "JE" dat niet kan als ze dat zelf niet willen. Dus ik niet of jij niet of wij als geheel niet in bijvoorbeeld de vorm van de overheid.